[OT] Borland vs MS

SOCAR

9/19/2007 11:04:00 PM

Witam!
Chcia3bym sie was zapytaa o opinie odno?nie ?rodowiska Borland C++. Dawno
temu u?ywa3em Borland C++ 6 i ca3kiem nie?le go wspominam, ale po pewnym
czasie by3em zmuszony do korzystania z Javy. Po tym okresie wpad3em w sid3a
".NET" który wyda3 mi sie praktycznie klonem Javy i po3?czeniem
Borlandowskiego RAD. Teraz jednak mam w za3o?eniu napisanie aplikacji
(zapomnia3em jak to jest po polsku) o 3atwym deploymencie (easy deployment)
na komputerze docelowym klienta. Posiadam licencje na VS2005 STD, jednak
pisanie takiej aplikacji w MFC jest do?a czasoch3onne (w porównaniu np. z
..NET). Aktualnie pobieram Trial CodeGear RAD Studio C++ aby przetestowaa.

I tutaj moje pytanie:
Co uwa?acie o wyborze pomiedzy pisaniem aplikacji w MFC i VS2005 a Borland
Builderze. Na wiekszo?ai for internetowych spotykam sie z opini? "VS 2005
uber alles". Ale dlaczego?

Z góry dzieki za odpowiedzi.
--
SOCAR
71 Answers

Any User

> [...]
> Builderze. Na wiekszo?ai for internetowych spotykam sie z opini? "VS 2005

Widzisz, z produktami Borlanda mam piekne wspomnienia z m3odo?ci, ale
prawda jest taka, ?e to ju? wszystko przesz3o?a - konkurencja przegoni3a
go na kilometry w wiekszo?ci parametrów.

Obecnie do RAD u?ywa sie .NET lub Javy, a do zastosowan wymagaj?cych
czystego C/C++ nie u?ywa sie produktów Borlanda, gdy? np.:

- kompilatory MS daj? lepszy kod wynikowy
- s? popularniejsze (szybsze wdro?enie nowego programisty)
- kod wynikowy z Borlanda ma dziwne zarz?dzanie pamieci?, zatem nieco
trudniej jest 3?czya np. DLLe z MS i Borlanda

I wiele innych. Powy?sze powody s? najistotniejsze akurat dla mnie,
dlatego w3a?nie je wymieni3em.

--
Zobacz, jak sie pracuje w Google:
http://pracownik.bl...

SOCAR

Dnia Thu, 20 Sep 2007 01:24:46 +0200, Any User napisa3(a):

> [...]
> trudniej jest 3?czya np. DLLe z MS i Borlanda
>
> I wiele innych. Powy?sze powody s? najistotniejsze akurat dla mnie,

Dzieki za konkretn? odpowied?. Choa z ostatnio poczynionych obserwacji
(disassembling) np. komunikator Tlen jest pisany pod Delphi 6.0. No ale
có?, bedzie trzeba zostawia "m3odziencze czasy" i zmarnowaa pare nocy na
odrdzawianie MFC ;-)
--
SOCAR

fijak

> I tutaj moje pytanie:
> Co uwa?acie o wyborze pomiedzy pisaniem aplikacji w MFC
imho dziwaczny przezytek
i VS2005
cool :)
a Borland Builderze
uzywalem VCL'a do stosunkowo niedawna, dopoki nie zobaczylem VS2k5
.. Na wiekszo?ai for internetowych spotykam sie z opini? "VS 2005
> uber alles". Ale dlaczego?

imho moze nie sam VS a FrameWork (czyli srodowisko wykonacze dla app
pisanych w VS) jest niezly. Przede wszystkim jest to calkowicie klasowe
podejscie do rzeczy, nawet proste rzeczy np mamy zmienna_string.Length i
nie trzeba sie zastanawiac czy to powinno byc Length(Zmienna) czy
strlen(Zmienna) jest to dla mnie istotne bo piszac na przestrzeni lat w
roznych jezykach mozna miec problem. To akurat nie byla moze wazna
rzecz, ale przy wiekszych klasach to ma znaczenie. Chcoiaz przy VCL to
tez bylo w miare ladnie poukladane. Niemniej obrazilem sie na Borland,
przykladowo nie robil wielu klas, ktore byly mi potrzebne, trzeba bylo
sie posilkowac komponentami zewnetrznymi czesto wadliwymi, do niedawna
nie bylo kontrolki do ikonki trayowej. Poza tym niby dawali unity
zawierajace WinApi no ale zalaczali bardzo mala czesc tego co bylo
potrzebne, trzeba bylo sobie samemu tlumaczyc naglowki z MS (bo ja jak
juz to Delphi) i wlasnie trzeba bylo szukac gdzie co jest.
fakt iz zeby pisac w VS to trzeba w miare poruszac sie po klasach
FrameWorkowych, po prostu trzeba sie przestawic, ale wg mnie wszystko
jest ladnie poukladane, zwlaszcza w fw3 (w vs2k8 jest v 3.5 na razie
jest beta2 na stronach MS).
Same stosowanie frameworka jest fajne o tyle, ze jesli pojawia sie
przydatne klasy np w frameworku 3 to po prostu instalujesz nowego
frameworka na maszynie docelowej i tytle.
Analogiczna sprawa jesli chcesz zastosowac Api ktore sa np tylko w xp to
albo piszesz je od nowa, albo ograniczasz ze program odpala sie tlko na xp+.
We frameworku jest badzo duzo wlasciwosci i eventow, prosze porownac
przycisk jakie ma wlasciwosci i eventy w VCL a ile w VS.
Mozna tworzyc np statyczne metody (chyba w Borlandzie nie ma czegos
takiego) czyli nie potrzebujesz inicjalizowac obiektu zeby wywolac
metode - tworzysz logicznie klase np metoda DateTime.Now jest statyczna,
nie potrzebuje byc zainicjalizowane, po prostu cos tam zwraca.
Aha jakby co to mozesz pisac w Delphi (Turbo Delphi) piszac we frameworku.
jesli chodzi o samo srodowisko to tez jest mile, jakies takie
przejrzyste i w ogole (znowu chwale MS, chyba cos ze mna nie tak dzisiaj
;) )
Sa uzyteczne rzeczy typu Refactoring, a w Bornaldzie mam wrazenie ze
srodowisko jest cos malo rozwijane. Z innej strony: W delphi jest tak ze
najpierw opisuje sie klase (np forme) wlasciwosci metody itd, a dopiero
poznej te metody sie opisuje (tzn powtarza sie naglowek metody, jesli
jestes na dole pliku dopisujesz metode to musisz przelezc na gore
dopisac ja i wrocic, w druga strone niby lepiej bo mozna Ctrl+Shift+C
czy jakos tak.

jedno co mi sie nie podoba w VS to podejscie bazodanowe, imho przez to
ze cos sie generuje, tworzy sie masa komponentow jest to nieczytelne i
ciezkomodyfikowalne, ale jak to pewien profesorek powiedzial: podejscie
bd w VS nadaje sie tylko do prototypowania (faktycznei szybko mozna cos
zrobic, ale to jest jakies lewe, ja pisze w vs ale obsluge bd mam swoja,
tzn nie uzywam datasetow, tableadapterow itd.)

Aha problem z VS (fw)jest taki ze bardzo prosto mozna calkowicie
zdeasemblowac kod :(, chyba ze da sie cos z tym zrobic ale ja nie wiem
Zerknij tu
reflector
http://www.aisto.com/roed...

Minusem bedzie tez to ze piszac aplikacyjke musisz zainstalowac na
maszynie docelowej frameworka, bo byc moze nie bedzie go i to w
oczekiwanej wersji.
> Z góry dzieki za odpowiedzi.
Sorry ze tak wyrywkowo, takie rzeczy skojarzyly mi sie na poczatek.

Any User

> [...]
> (disassembling) np. komunikator Tlen jest pisany pod Delphi 6.0. No ale
> có?, bedzie trzeba zostawia "m3odziencze czasy" i zmarnowaa pare nocy na

No có?, jak Microsoft wypu?ci3 ?wie?o przejety AntiSpyware Beta, to by3o
to napisane w... Visual Basic 6.0. I dopiero pó?niej przepisali to w
ca3o?ci na .NET.

A swoj? drog?, to przez tym przepisaniem, ten konkretny program by3
szybszy...

--
Zobacz, jak sie pracuje w Google:
http://pracownik.bl...

SOCAR

Dnia Thu, 20 Sep 2007 01:45:15 +0200, fijak napisa3(a):

> Minusem bedzie tez to ze piszac aplikacyjke musisz zainstalowac na
> maszynie docelowej frameworka, bo byc moze nie bedzie go i to w
> oczekiwanej wersji.

Dzieki za Twój rozszerzony opis. Znam w wiekszo?ci mo?liwo?ci z racji ?e
spora cze?a rzeczy która pisze (prywatnie i "nie prywatnie") jest pisana
pod .NET 2.0 w C#. Jednak (moim zdaniem) FW jest do?a spory i "zmuszanie"
u?ytkownika do jego pobrania wydaje (mi!) sie absurdalne (pamietaj?c czasy
?e istnia3a aplikacja maj?ca 5MB, dzia3aj?ca na ka?dymi Win9x/NT i ju?).

Osobi?cie jak ju? to przenosi3bym sie z C++ na MFC lub Boost (chwalony
nagminnie) aby napisaa aplikacje któr? uzytkownik sobie odpali natychmiast
a nie bedzie "dosysa3" frameworka etc etc.

Fakt faktem FW to ?wietna sprawa, ale techniczni rzecz bior?c FW3.5B ma
80MB.

A tak w ogóle offtopicuj?c od tematu to powoli zaczynam zauwa?aa lekkie
fluktuacje na co poniektórych uczelniach w dziedzinie edukacji jezyków.
Odchodzi sie od C++ (o Assemblerze nie wspomne) i forsuje sie Jave i C#.
Wprawdznie nie wszedzie tak jest (szczególnie w przypadku Informatyki przy
wyd?. np. Elektroniki), jednak tendencja moim zdaniem do?a smutna. Czemu ?
Wprawdzie .NET, J2SE/EE/ME to ?wietna sprawa jednak zapomina sie o
mo?liwo?ciach jezyków takich jak Assembler, Ocaml czy Erlang. Przyk3adem
jest chocia?by Vista pisana w "bóg wie czym" dzia3aj?ca na ca3kiem niez3ym
sprzecie wolniej ni? winXP na 386. Po premierze Visty ja i dwójka moich
kolegów zaryzykowali?my stwierdzenie ?e gdyby Viste napisaa pod ASM
Zajmowa3?by 300MB i dzia3a3a 500x szybciej. No ale pisanie zapewne zaje3oby
20 lat, nie mówi?c o jakichkolwiek servicepackach.

--
SOCAR

cut

"SOCAR" <socar@op.pl> wrote in message news:18jqwuq31qhxo.dlg@socar.gov...
> [...]
> zaje3oby
> 20 lat, nie mówi?c o jakichkolwiek servicepackach.

W3a?nie jest tak jak zauwa?y3e?, pisanie pod jezykami niskiego poziomu to
fajna przygoda intelektualna, ale klient (zamawiaj?cy oprogramowanie) nie ma
czasu i checi czekaa. Dlatego jezyki wysokiego poziomu typu Java/C# zdoby3y
tak szybko rynek. A w przysz3o?ci to mo?e bya powód tego, ?e jezyki
dynaczmiczne typu Python/Ruby wypr? jezyki typowane statycznie (s3ysza3em
ju? wiele opinii, ?e napisany w nich program ma PARE razy krótszy kod
?ród3owy ni? analogiczny program w Javie i jednocze?nie zwyk3y programista
staje sie "super" wydajny - ale to tylko opinie ;).

Andrew

fijak

SOCAR pisze:
> [...]
> ?e istnia3a aplikacja maj?ca 5MB, dzia3aj?ca na ka?dymi Win9x/NT i ju?).

nie, po prostu robisz instalke (publish) i jesli nie ma fw to sie sam
autamtycznie zainstaluje (nie trzeba nawet restartu maszyny)
Zmuszanie , nie zmuszanie, po prostu sa to skladniki ktorych BYC MOZE
nie ma, chyba w XP jest fw 1.1 ale ja zalecam min. 2.0
A co sie tyczy chodzila na 9x? hmm 9x to kompletny przezytek i smieszna
architektura. Nt4? no to byl ich pierwszy os, wiec tez na dzien
dzisiejszy jest do d... Jesli napiszesz app w Buiderze to i tak bardzo
wysoko proawdopodobne ze nie bedzie dzialac (ale nie do konca poprawnie)
na 95 lub nt4, po prostu nikt sie tym nie przejmuje, przeciez minelo 12
lat od wypuszcznia tych systemow.
> Osobi?cie jak ju? to przenosi3bym sie z C++ na MFC lub Boost (chwalony
> nagminnie) aby napisaa aplikacje któr? uzytkownik sobie odpali natychmiast
> a nie bedzie "dosysa3" frameworka etc etc.

jesli o to chodzi to raczej polecalbym borlanda. Wszystko zalezy co
robisz i co chcesz osiagnac, np wydajnosc, prostote tworzenia?
> Fakt faktem FW to ?wietna sprawa, ale techniczni rzecz bior?c FW3.5B ma
> 80MB.

W dzisiejszych czasach to chyba nie jest problem. Tk jak pisalem, to nie
jest miejsce stracone, poniewaz i tak coraz wiecej aplikacji wymaga fw.

> [...]
> Wprawdzie .NET, J2SE/EE/ME to ?wietna sprawa jednak zapomina sie o
> mo?liwo?ciach jezyków takich jak Assembler, Ocaml czy Erlang.
racja, niemniej jesli chodzi o duza czesc studentow (nawet informatyki)
to programownaie to czarna magia, wiec jesli mozna pokazywac na czyms
latwiejszym to chyba na plus. Poza tym na studiach probuja (albo czasem
nie probuja) uczyc logiki, myslenia, a nie powinni uczyc samego jezyka.
Poza tym jesli nauczy sie nieco jezyka nieco logiki, to przesiac sie na
inny jezyjk, nawet nizszy bedzie latwiej.

Przyk3adem
> jest chocia?by Vista pisana w "bóg wie czym" dzia3aj?ca na ca3kiem niez3ym
> sprzecie wolniej ni? winXP na 386.
chyba przesadzasz. wiesz jesli powylaczasz aero i pierodly graficzne i
bedziesz miec nieco ramu to bedzie dobrze.
Po premierze Visty ja i dwójka moich
> kolegów zaryzykowali?my stwierdzenie ?e gdyby Viste napisaa pod ASM
> Zajmowa3?by 300MB i dzia3a3a 500x szybciej.
znow przesada, nie moze ci zajmowac 300 MB bo zerknij ile tam w ogole
jest plikow, programikow, dllek itd. chyba ze chcialbys miec calkiem
czysty system bez zadnych aplikacji.
fakt ze chcodzilby duzo szybciej, ale to w dzisiejszych czasach juz nie
liczy sie extremalna wydajnosc (no chyba ze przy grach) a przede
wszystkim niezawadnosc i na szczescie coraz bardziej bezpieczenstwo.
W asm system bylby 500x mniej stabilny.
Wlasnie jesli chodzi o same aplikacje fwkowe to jest jeszcze jeden
aspekt: bezpieczenstwo. Nie zbadalem do konca tamatu ale chodzi o to ze
to sa juz inne exeki, inna jest struktura tego, tak wiec nie jest juz
mozliwe (?) atakowanie poprzez bufferoverflow poniewaz kod to kod a dane
to dane.
No ale pisanie zapewne zaje3oby
> 20 lat, nie mówi?c o jakichkolwiek servicepackach.

Wlasnie chodzi rowniez o szybkosc i prostote tworzenia.
Po prostu cvzasy sie zmienily.

Any User

> [...]
> wysoko proawdopodobne ze nie bedzie dzialac (ale nie do konca poprawnie)
> na 95 lub nt4, po prostu nikt sie tym nie przejmuje, przeciez minelo 12

Ja znam wiele programów i firm, które nadal wspieraj? Windows 98. 95 ju?
nie, ale 98 tak, gdy? ten system nadal ma spory udzia3 w rynku. Fakt, ?e
g3ównie w sektorach ma3o rozwojowych, ma3o kasowych i ma3o
kontrolowalnych statystycznie, ale ma. Ot, ja sam mam jednego kompa z 98.

I warto dodaa, ?e zarówno .NET 1.1 jak i 2.0 chodz? pod 98.

--
Zobacz, jak sie pracuje w Google:
http://pracownik.bl...

Przemyslaw Osmanski

fijak pisze:
> architektura. Nt4? no to byl ich pierwszy os, wiec tez na dzien
> dzisiejszy jest do d... Jesli napiszesz app w Buiderze to i tak bardzo

??? NT4 pierwszy, ale co pierwszy?

pozdrawiam,
Przemek O.

--
soft-system.pl - Niezawodne oprogramowanie dla hoteli i rolnictwa
ehotel.soft-system.pl, agroplus.com.pl

Doker

Any User pisze:

> [...]
> ca3o?ci na .NET.
>
> A swoj? drog?, to przez tym przepisaniem, ten konkretny program by3
Och, to mozna wytlumaczyc na wiele sposobow. Np. dlatego ze .net 1.1 nie
byl taki znowu szybki.