[OT] [dlugie] Jaka technologia?

Retoro

9/11/2007 9:01:00 PM

Witam Panstwa!
Z racji ?e jestem pocz?tkuj?cym programist?, chcia3bym sie Panstwa poradzia
odno?nie technologii programistycznych w zakresie konkretnego projektu.Od
razu chcia3bym zaznaczya ?e ten post ma jak najbardziej forme teoretycznych
rozwa?an.

Powiedzmy ?e chcemy napisaa aplikacje wykorzystuj?c? jak?? obecn? siea
komunikatorów (GG, Tlen etc etc) do której istnieje dokumentacja protoko3u
i ew. biblioteki implementuj?ce ten protokó3. Innymi s3owy stworzya
alternatywny komunikator.

Moim problemem jest "zdecydowanie" która z platform bedzie lepsza do
powy?szego projektu.

Na pocz?tek rozwa?a3em same podej?cie jezykowe. C++ czy C# ? Przede
wszystkim C++ jest jezykiem wymagaj?cym o wiele wiecej "koncentracji" i
"do?wiadczenia" w porównaniu z C#. W szcególno?ci je?eli chodzi o
zarz?dzanie dynamiczn? pamieci? etc etc etc. C# jest o wiele "3atwiejszy"
pod wzgledem "szybkiego" pisania aplikacji w przeciwienstwie (IMO) do C++.

No ale jezyk to przecie? nie wszystko. Nie wiem tak naprawde jak? platforme
(zestaw bibliotek?) nale?a3oby zastosowaa do takiego przedsiewziecia.
Pisanie w .Net jest banalne. Tym bardziej w .Net 2.0, minusem jest
jednak to ?e taki program jest "targetowany" do grupy spo3ecznej, która nie
zawsze (a w praktyce pewnie wcale) mo?e zaakceptowaa to ?e do dzia3ania
oprogramowania z platformy .Net nale?y pobraa i zainstalowaa pakiet 22MB
"dodatków" (czy 15MB w przypadku 1.1). Niestety wg. tego co sprawdza3em,
nawet .Net 1.1 nie by3 do3?czany do SP1 czy SP2 dla XP. Wiec w?ród nie
zaawansowanych u?ytkowników nie jest do?a "upowszechniony". Z drugiej
strony jest MFC (mfc42.dll 6.0) który wprawdzie jest upowszechniony i
obejmuje spor? cze?a mo?liwo?ci jakie s? potrzebne do stworzenia takiego
projektu. Jednak MFC to masakra w porównaniu z .Net. Wiele osób na ró?nych
forach twierdzi równie? ?e "nauka" MFC jest bezcelowa bo MFC "umiera" i
przysz3o?ci? jest .Net. Nie wiem czy warto po?wiecia czas przeznaczany na
studiowanie .Net i C# na MFC i C++. Zostaj? te? takie rzeczy jak np.
WxWidgets którego w ogóle nie znam (jeszcze?).

Ogólnie chcia3bym us3uszea jak Panstwo wyobra?aj? sobie stworzenie
aplikacji internetowej dla u?ytkowników nie bed?cych zaawansowanych
informatycznie, o niskiej cierpliwo?ci na problemy. Jednocze?nie aplikacja
powinna spe3niaa wymogi aplikacji takich jak np. gadu gadu - "?ci?gam,
dzia3a".

By3bym wdzieczny za wasze opinie i sugestie.

--
Pozdrawiam,
Janek Powarski

Mateusz Loskot

Janek wrote:
> Ogólnie chcia3bym us3uszea jak Panstwo wyobra?aj? sobie stworzenie
> aplikacji internetowej dla u?ytkowników nie bed?cych zaawansowanych
> informatycznie

Python

> , o niskiej cierpliwo?ci na problemy.

Zawsze mo?na zmienia zainteresowania na co? mniej nu??cego :-)

Pozdrawiam
--
Mateusz Loskot
http://mateusz....

Retoro

Dnia Wed, 12 Sep 2007 02:59:17 +0200, Mateusz Loskot napisa3(a):

> Python

Nie jestem przekonany co do tego. Tak samo dobrze mo?na by by3o napisaa
Ocaml. Poza tym pod terminem "aplikacja internetowa" nie mia3em na my?li
serwisu "WWW" tylko aplikacje (EXE) dynamicznie wykorzystuj?c? siea
internet.

> Zawsze mo?na zmienia zainteresowania na co? mniej nu??cego :-)

Chyba jasne jest ?e w tym kontek?cie chodzi3o o nisk? cierpliwo?a na
problemy u?ytkowników aplikacji, a nie o moj? osobe.

--
Pozdrawiam,
Janek Powarski

Sebastian Bialy

Janek wrote:
> WxWidgets którego w ogóle nie znam (jeszcze?).

Ma3a uwaga: stosowanie wxWidgets do komercyjnych rozwi?zan mo?e bya
?rednim pomys3em. Sam by3em gor?cym zwolennikiem tej biblioteki do czasu
kiedy sie okaza3o, ?e jest tam masa fuszerek. Np. czekanie na dane na
gniazdku sieciowym jest .... aktywne i po?era 100% cpu. I takich
kfiatkuf jest ca3a masa, wiele z nich badzo trudnych w poprawianiu bo
koncept by3 do d.

Jak c++ to _raczej_ Qt.

cut

"Janek" <no@spam.com> wrote in message
> Dnia Wed, 12 Sep 2007 02:59:17 +0200, Mateusz Loskot napisa³(a):

> Nie jestem przekonany co do tego. Tak samo dobrze mo¿na by by³o napisaæ
> Ocaml. Poza tym pod terminem "aplikacja internetowa" nie mia³em na my¶li
> serwisu "WWW" tylko aplikacjê (EXE) dynamicznie wykorzystuj±c± sieæ
> internet.

Python to nie tylko aplikacje internetowe, mo¿na powiedzieæ, ¿e
przedewszystkim nie ;)
Z tego co wiem to mo¿na go skompilowaæ do dll i odpaliæ jak zwyk³y program
(ale
nie jestem pewien).

Do ca³ej dyskusji dorzuce swoje dwa grosze :)
Pisanie aplikacji tego typu w .NET nie jest dobrym pomys³em, poniewa¿
aplikacje rezydentne, powinny zajmowaæ jak najmniej miejsca i byæ jak
najszybsze.
Na twoim miejscu napisa³bym to w C++ / C++ Builderze (jest wersja darmowa do
niekomercyjnych prj). Co do "zabawy" wska¼nikami - bez przesady, jako¶ przez
wiele lat ludzie tak programowali :) Przy skomplikowanych projektach
rzeczywi¶cie czasami jest z nimi problem, ale g³ównie imho przeszkadzaj± w
keatywno¶ci ;)

PS. Mimo tego co tu napisa³em, ogólnie jestem programist± i zwolennikiem
..NET/C# ;) Ale czasem niektóre projekty wymagaj± innych technologii.

Andrew

Rafal Maj

Janek <icb6bv4j09h2$.dlg@jpowarski.pl> Tuesday, 11 September 2007 23:00

> [...]
> pod wzgledem "szybkiego" pisania aplikacji w przeciwienstwie (IMO) do C++.

Nie, u?ywaj po prostu nowoczesnego C++ (w tym std i boost).

> wg. tego co sprawdza3em, nawet .Net 1.1 nie by3 do3?czany do SP1 czy SP2
> dla XP. Wiec w?ród nie zaawansowanych u?ytkowników nie jest do?a

A co z u?ytkownikami innych systemów?

Do obs3ugi protoko3ów istniej? biblioteki (gównie c, c++)

> [...]
> i C++. Zostaj? te? takie rzeczy jak np. WxWidgets którego w ogóle nie znam

wxWidgets chocia?by to dobry wybór pod tym wzgledem, ?e przynajmniej program
nie bedzie windows-only. Gdy go napiszesz dobrze to bedzie od razu te? pod
linuksa a mo?e i Mac.

> Ogólnie chcia3bym us3uszea jak Panstwo wyobra?aj? sobie stworzenie
> aplikacji internetowej dla u?ytkowników nie bed?cych zaawansowanych
> informatycznie, o niskiej cierpliwo?ci na problemy. Jednocze?nie aplikacja

Warto odpowiednio testowaa z pocz?tkuj?cymi u?ytkownikami i dobrze
zaprojektowaa interfejs.

> By3bym wdzieczny za wasze opinie i sugestie.

Rafal Maj

Sebastian Bialy <fc81dv$m9v$1@nemesis.news.tpi.pl> Wednesday, 12 September
2007 08:31

> kfiatkuf jest ca3a masa, wiele z nich badzo trudnych w poprawianiu bo
> koncept by3 do d.
> Jak c++ to _raczej_ Qt.

Chyba sporo rzeczy poprawili ostatnio, zreszt?, masz ?ród3a - zawsze mo?na
poprawia :)

Wiktor Zychla

> A co z u?ytkownikami innych systemów?

autorzy mono pewnie by sie za to obrazili.

Wiktor Zychla

Rafal Maj

Wiktor Zychla <fc85gv$44i$1@nemesis.news.tpi.pl> Wednesday, 12 September
2007 09:42

> autorzy mono pewnie by sie za to obrazili.
> Wiktor Zychla

W praktyce te? wszystko ju? dobrze tam dzia3a?

Pawel Kierski

andrew w wiadomo?ci <fc833f$1cg$1@inews.gazeta.pl> pisze:
[...]
> Co do "zabawy" wska?nikami - bez przesady, jako? przez wiele lat
> ludzie tak programowali :)

Kiepski argument. I sam o tym wiesz, wstawiaj?c smile'a.

> Przy skomplikowanych projektach rzeczywi?cie czasami jest z nimi
> problem,

To znaczy, ?e jeszcze nie widzia3e? skomplikowanych projektów. 8-)

> ale g3ównie imho przeszkadzaj? w keatywno?ci ;)

Tak jak os3ona na pile tarczowej przeszkadza w kreatywnym rze?bieniu
cia3a operatora... Zazwyczaj. Bo bya mo?e s? przypadki, w których
demonta? mo?e co? pomoc, ale bez ?wiadomo?ci zagro?enia, to lepiej
nie.

--
Pawe3 Kierski
news@pkierski.net

cut

"Pawe³ Kierski" <news@pkierski.net> wrote in message
> andrew w wiadomo¶ci <fc833f$1cg$1@inews.gazeta.pl> pisze:
> [...]
>
> Kiepski argument. I sam o tym wiesz, wstawiaj±c smile'a.

> To znaczy, ¿e jeszcze nie widzia³e¶ skomplikowanych projektów. 8-)

Mo¿liwe. Ale konkluzji z twojej sentencji i tak nie rozumiem. Chcia³e¶
powiedzieæ ¿e mog± byæ _jeszcze wiêkszym_ problemem? Czy ¿e problem
wska¼ników maleje przy z³o¿ono¶ci problemu?

> Tak jak os³ona na pile tarczowej przeszkadza w kreatywnym rze¼bieniu
> cia³a operatora... Zazwyczaj. Bo byæ mo¿e s± przypadki, w których
> demonta¿ mo¿e co¶ pomoc, ale bez ¶wiadomo¶ci zagro¿enia, to lepiej
> nie.

Mia³em na my¶li to, ¿e zamiast my¶leæ nad logik± biznesow± i musze my¶leæ,
"gdzie zwolniæ pamiêæ po tablicy i elementach w tablicy i.... a przecierz
u¿ywam tej tablicy w tej klasie, ale jest mo¿liwo¶æ, ze przeka¿e do innej
klasy (zeby pamiêci nie marnowaæ)...".
Oczywi¶cie s± projektu, w których takie sprawy s± BARDZO wa¿ne, ale
programuj±c logikê biznesow± konieczno¶æ pilnowania operacji na wska¼nikach
nie przy¶piesza pracy. Rozwi±zaniem na powy¿sze s± w³±snie jêzyki typu Java,
C#, ew. biblioteki do C++ (czy nawet Python, Ruby) wspomagaj±ce pracê na
wska¼nikach. Chyba, ¿e sugeujesz, ¿e "problem" nie istnieje, a Java, itp to
radosna twórczo¶æ jakiego¶ programisty, który jest leniwy. A popularno¶æ
tych jêzyków wi±¿e siê z "leniwo¶ci±" programistów (a nie tym ¿e biznes
zawsze protrzebuje systemów "na ju¿").

Andrew