Ile to kosztuje

Mr. K.

dostalem propozycje "dorobienia"
Program "Pacjent" dla szpitala, wstepnie wiem ze aplikacja ma byc
okrojona i zawierac tylko pewne funkcjonalnosci oprogramowania ktore
pracuje w szpitalu. Przeznaczeniem dla mojego programu maja byc zajecia
dla studentow.

Ile mozna powiedziec za taki program? Wczesnie nie pisalem takich rzeczy ?

Nie wiem jeszcz co preferuje odbiorca, czy baza danych i dostep przez
www, czy stand-alone?

Podpowiedzcie co? :)

Pozdrawiam
Mr. K.
24 Answers

Mateusz Loskot

Mr. K. wrote:
> [...]
> dla studentow.
>
> Ile mozna powiedziec za taki program? Wczesnie nie pisalem takich rzeczy ?

Od dupy strony, jak zwykle :-)
Musisz sam usi??a i pomy?lea ile dni/tygodni Ci to zajmie,
a tym samym bedziesz wiedzia3 jaka jest liczba godzin (N).
Zak3adam, ?e masz stawke za godzine (S) ustalon?.
A wiec

N * S = szasunek minimalistyczny, czyli bardzo optymistyczny czasowo

Zgodnie z "risk management" dobrze jest zrobia tak:

(N + 25% z N) * S = szacunek realny (przybli?ony***)

Nigdy nie wykalkulujesz równo, wiec zak3adaj?c 100 godzin,
faktycznie przepracujesz 60, 80, albo 120, etc.

> Nie wiem jeszcz co preferuje odbiorca, czy baza danych i dostep przez
> www, czy stand-alone?

No to bardzo niewiele wiesz.
Zacz?3bym od rozmowy z klientem.

Mateusz Loskot
http://mateusz....

Mr. K.

Mateusz Loskot napisa3(a):

> Od dupy strony, jak zwykle :-)

pozwole sie nie zgodzic,

> Musisz sam usi??a i pomy?lea ile dni/tygodni Ci to zajmie,
> a tym samym bedziesz wiedzia3 jaka jest liczba godzin (N).
> Zak3adam, ?e masz stawke za godzine (S) ustalon?.

w ten sposob probujesz wyliczyc koszt pracy, ale jak wiesz w cenie
produktu koncowego nie tylko to sie liczy i nie wiem ile mam doliczyc.
zalozmy ze koszt mojego programowania to 45z3/h brutto
zakladam nie wiecej jak 15h wiec koszt robocizny to jakies +/- 700z3
brutto ... wiec teraz zwyczajowo ile mam powiedziec ? 1400? wiecej
mniej ?? Czy moze 3500 ?

Mateusz Loskot

Mr. K. wrote:
> Mateusz Loskot napisa3(a):

> pozwole sie nie zgodzic,

Ja tak ogólnie, o tendencji, bo sam mam identyczny problem,
choa z projektu na projekt daje sobie s3owo,
?e kolejnym razem bedzie inaczej :-)

> w ten sposob probujesz wyliczyc koszt pracy, ale jak wiesz w cenie
> produktu koncowego nie tylko to sie liczy

To jest oczywiste.

> i nie wiem ile mam doliczyc.

Tyle, ile trzeba. Oblicz.

> [...]
> wiecej jak 15h wiec koszt robocizny to jakies +/- 700z3 brutto ...
> wiec teraz zwyczajowo ile mam powiedziec ? 1400? wiecej mniej ?? Czy

Ale o innych kosztach kompletnie nie wiesz, bo nie zdecydowa3e? jako
rozumiem nic o technologii.

Ogolnie wzór jest taki:

(liczba godzin * z3/h) + ryzyko + koszty sta3e + inne + ewentualnie VAT

pierwsze to wiadomo - robocizna

ryzyko - najpro?ciej do dodatkowo dorzucia (minimum) 20-30% z robocizny.

koszty sta3e zwi?zane s? z technicznymi aspektami wykonania
projektu, ile za hosting (je?li to WWW), za instalacje, za zakup
niezbednych narzedzi, oprogramowania, komponentów, kompilatorów, i inne
elementy które 3atwo okre?lia wiedz?c co (system Pacjent) i jak (wiesz?)
masz zamiar wykonaa.

inne to np. rzucasz, ?e oprócz z3/h chcesz zarobia $1000 ekstra,
no to dorzucasz do ogólnej ceny.

VAT - doliczasz, je?li klient jest z terenu Unii Europejskiej,
gdy klient jest z USA/Canada, VAT sie nie dolicza (ale na fakturze
*musi* bya to zaznaczone, nie na zasadzie 0% ale adnotacj? w stylu,
"VAT - nie podlega opodatkowaniu".

Taki mo?na przyj?a ogólny schemat, a szczegó3y zale?? od Ciebie,
projektu, etc. Wybacz, ale s? one nie do okre?lenia tutaj, sam musisz to
zrobia.

Mateusz Loskot
http://mateusz....

Mr. K. presented the following explanation :
> zakladam nie wiecej jak 15h

Przeznaczasz 15h na projekt, o którym tylko co? wstepnie wiesz? To
dobry musisz bya ;) bo to nieca3e dwa dni robocze.
Samo wg3ebienie sie w ?ród3a systemu medycznego mo?e zaj?a od kilku dni
do kilku miesiecy, zale?nie od jego wielko?ci i sposobu implementacji.
Nie uwzgledni3e? chyba, ?e Twoje zmiany przede wszystkim maj? w
systemie nic nie popsua, co jest pierwszorzednym wymogiem szczególnie w
przypadku szpitala.

Sama rozmowa z klientem te? jest analiz? problemu, któr? powiniene? do
czasu pracy doliczya. Chyba, ?e czasu swojego ?ycia nie cenisz.

> Ogolnie wzór jest taki:
> (liczba godzin * z3/h) + ryzyko + koszty sta3e + inne + ewentualnie VAT

polecam poczytaa o metodach wyliczania kosztów, np. metod? punktów
funkcyjnych, gdy? powy?sze szacowanie niczym nie ró?ni sie od branego z
sufitu. W powy?szym wzorze liczbe godzin mo?na oszacowaa jedynie na
podstawie w3asnego do?wiadczenia, a co ma zrobia pytaj?cy, który
do?wiadczenia w tym nie ma?
Z jednego z opracowan na temat MPF pamietam, ?e we wczesnej fazie
pozwala zmniejszya maksymalny b3?d szacowania kosztów do tylko 400% (z
2000%). Jak widze po tych 15 osobogodzinach - 20 krotny b3?d nie jest
taki nierealny... ;)

> Taki mo?na przyj?a ogólny schemat, a szczegó3y zale?? od Ciebie,
> projektu, etc. Wybacz, ale s? one nie do okre?lenia tutaj, sam musisz to
> zrobia.

Samo opracowanie punktów funkcyjnych da obraz tego, co jest do
zrobienia. Dla niewielkiego projektu nie warto stosowaa COCOMO lub
SEER-SEM, ale mimo to warto o nich poczytaa.
Google "software measurement".

Mateusz Loskot

Jakub Debski wrote:

> polecam poczytaa o metodach wyliczania kosztów, np. metod? punktów
> funkcyjnych, gdy? powy?sze szacowanie niczym nie ró?ni sie od branego z
> sufitu.

Zgadzam sie, i sie nie zgadzam :-)
A niby sk?d go?a ma wzi??a ów punkty funkcyjne, jak je oszacowaa,
nie posiadaj?c ani kszty do?wiadczenia?

Wracaj?c do teorii, z w3asnego do?wiadczenia stwierdzam, ?e na naszym
rynku wyliczenia wszelakie to fikcja, bo w pewnej wiekszo?ci projektów
bud?et by3 ustalony zanim jeszcze programista us3ysza3 o projekcie,
czyli sta3y.

> W powy?szym wzorze liczbe godzin mo?na oszacowaa jedynie na
> podstawie w3asnego do?wiadczenia, a co ma zrobia pytaj?cy, który
> do?wiadczenia w tym nie ma?

Poczytaa oraz...miea bardzo dobr? auto-znajomo?a i wyczucie :-)

> [...]
> pozwala zmniejszya maksymalny b3?d szacowania kosztów do tylko 400% (z
> 2000%). Jak widze po tych 15 osobogodzinach - 20 krotny b3?d nie jest

I wcale nie trudno w to uwierzya.

> Samo opracowanie punktów funkcyjnych da obraz tego, co jest do
> zrobienia. Dla niewielkiego projektu nie warto stosowaa COCOMO lub
> SEER-SEM, ale mimo to warto o nich poczytaa.

Zgoda, warto.
COCOMO daje czase *bardzo* ciekawe rezultaty, a nawet wprawia w
zak3opotanie analizujesz swój w3asny projekt :-)

Mateusz Loskot
http://mateusz....

crazy

> [...]
>
> Nie wiem jeszcz co preferuje odbiorca, czy baza danych i dostep przez www,

Osoby, ktore pisaly dotychczas nie wspomnialy o kilku waznych elementach
1. Mozliwosci finansowe zleceniodawcy
Po prostu - im firma bogatsza, tym (przewaznie) moze wiecej wydac. Mozna
oczywiscie sie na tym przejechac, kiedy poda sie za wysoka kwote, ale raczej
jezeli juz rozmawiaja z Toba, to nie beda szukac innych programistow. Sa
tacy, ktorzy np: za mniej niz 3000zl w ogole nie biora sie za robote.

2. Koszty wdrozenia
Program trzeba wgrac, jezeli jest jakis administrator, to musi on udostepnic
zasoby, nadac uprawnienia, a wbrew pozorom to moze byc problem. Trzeba
przeszkolic osoby, ktore beda program obslugiwaly, wskazana jest
dokumentacja (chociazby zeby potem powiedziec, w niesympatycznych
sytuacjach, ze "wszystko jest opisane w dokumentacji") itp. To sa realne
dodatkowe koszty.

3. Koszty serwisu
Program juz zainstalowany, wszystko jest OK. Ale dzwoni Pani Krysia i mowi,
ze nic nie dziala. Trzeba sie pofatygowac i osobiscie sprawdzic. Okazuje
sie, ze Pani Krysia np: wpisala przez pomylke zla nazwe uzytkownika. Moze
byc jednak sytuacja, ze baza faktycznie "sie rozjechala", albo ze ktos
wylaczyl przez pomykle serwer. Gwarancja gwarancja ale trzeba do nich
pojechac i stracic troche czasu.
To trzeba uwzglednic juz w momencie ustalania kwoty zlecenia. Albo oplata
miesieczna, albo oplata za kazda wizyte, moze podniesc cene zlecenia i
powiedziec: "Koszt bedzie wyzszy o 500zl, ale w tej cenie bedzie
comiesieczne uslugi serwisowe przez 3 lata".

4. Koszty modyfikacji
Bardzo rzadko (nigdy?) nie jest tak, ze program jest doskonaly i pozniej nie
wymaga modyfikacji. Moga byc to wydruki, moga byc zmiany na formatkach. Ktos
za to musi zaplacic. Mozna policzyc wiecej na poczatku i powiedziec, ze
dalsze modyfikacje sa darmowe, ale to jest ryzykowne.

W zyciu jest tak, ze przewaznie czas stworzenia programu jest dluzszy niz
zakladany. Dlatego z duza ostroznoscia nalezy podpisywac umowy zlecenia z
podanymi datami. Bo nawet jezeli opoznienie wyniknie nie z Twojej winy, to
udowodnienie tego moze byc problemem.

Crazy

Mateusz Loskot expressed precisely :
> [...]
> rynku wyliczenia wszelakie to fikcja, bo w pewnej wiekszo?ci projektów
> bud?et by3 ustalony zanim jeszcze programista us3ysza3 o projekcie,

W wielu przypadkach tak jest (np. przetargi), ale mimo tego ka?da
rozs?dna firma wyliczenia takie robi. Choaby po to, aby uzyskaa
informacje o osobogodzinach potrzebnych na realizacje projektu, co jest
niezbedne by zmie?cia sie w terminie.

> Poczytaa oraz...miea bardzo dobr? auto-znajomo?a i wyczucie :-)

To ju? lepiej metod? Delphi - przygotowaa wstepn? analize i zlecia
szacowanie komu? z wiekszym do?wiadczeniem.
Uczenie sie zawalaj?c kolejne projekty bywa bardzo bolesne :)

> Zgoda, warto.
> COCOMO daje czase *bardzo* ciekawe rezultaty, a nawet wprawia w
> zak3opotanie analizujesz swój w3asny projekt :-)

Ja uczy3em sie tych metod wyceniaj?c projekty które robi3em (po ich
skonczeniu) i przed zaczeciem kolejnych. Nastepnie porównywa3em z
rzeczywistymi kosztami. Bardzo dobra metoda na zdobycie do?wiadczenia w
wycenie.

Mateusz Loskot

Jakub Debski wrote:

> To ju? lepiej metod? Delphi - przygotowaa wstepn? analize i zlecia
> szacowanie komu? z wiekszym do?wiadczeniem.

IMO, bardzo sensowne podej?cie, ale zwykle taka us3uga kosztuje
wiec to te? nale?y wzi??a pod uwage.

> [...]
> skonczeniu) i przed zaczeciem kolejnych. Nastepnie porównywa3em z
> rzeczywistymi kosztami. Bardzo dobra metoda na zdobycie do?wiadczenia w

Równie? w ten sposób obserwuje swoj? prace.
Nawet "gupie" ohloh.net czy narzedzie sloccount, ze wsparciem
literatury, jest wskazane.

Mateusz Loskot
http://mateusz....

Mateusz Loskot submitted this idea :
> IMO, bardzo sensowne podej?cie, ale zwykle taka us3uga kosztuje
> wiec to te? nale?y wzi??a pod uwage.

Ewentualnie mo?na tak? analize podes3aa na grupe do wyceny.
To sie ma za darmo ;)