[OT] Wykorzystanie algorytmow (z publikacji naukowych) a sprawa licencji

chojny

8/4/2007 11:21:00 AM

Witam,

tak zastanawiam sie jak wyglada sprawa wykorzystania w komercyjnych
aplikacjach/bibliotekach:
A) algorytmow (zawartych w publikacjach naukowych)
B) kodu zrodlowego danego algorytmu dolaczonego do ksiazki

Jest to jakos regulowane prawnie? Z tego co wygooglalem to takie sprawy
reguluja glownie patenty. Ale jesli dane rozwiazanie nie jest
opatentowane, to mozna z niego bez przeszkod korzystac?

A moze wystarczy tylko informacja, iz korzysta sie z danego algorytmu
danego autora? Taka informacje znalazlem na stronie jednej z
komercyjnych firm, dlatego zaczalem sie zastanawiac jak to wyglada od
strony prawnej.

BTW w jaki sposob sprawdzic czy dane rozwiazanie jest opatentowane?
Znalazlem strony takie jak www.freepatentsonline.com, ale czy to jest
pewne zrodlo? Jest gdzies jakas globalna baza, najlepiej dostepna online?

Bede wdzieczny za wszelkie odpowiedzi, hinty itp.

--
Pozdrawiam

chojny
20 Answers

Rafal Franczak

chojny napisa3(a):
> [...]
> reguluja glownie patenty. Ale jesli dane rozwiazanie nie jest
> opatentowane, to mozna z niego bez przeszkod korzystac?

<IANAL>

Hm, a czy w Polsce / Europie mo?na patentowaa algorytmy. Czy ochronie
nie podlegaj? tylko implementacje?

</IANAL>

Rafa3

> [...]
> pewne zrodlo? Jest gdzies jakas globalna baza, najlepiej dostepna online?
>
> Bede wdzieczny za wszelkie odpowiedzi, hinty itp.

Mariusz Kruk

epsilon$ while read LINE; do echo ">$LINE"; done < Rafal Franczak

><IANAL>
>
>Hm, a czy w Polsce / Europie mo?na patentowaa algorytmy. Czy ochronie
>nie podlegaj? tylko implementacje?
>
></IANAL>

Algorytmy jako takie ochronie patentowej nie podlegaj? (w Polsce).
Implementacje, owszem, mog? podpadaa pod phochrone prawnoautorsk? (jako
program) lub patentow? (jako topografia uk3adu scalonego).

PS: Oczywi?cie standardowy IANAL disclaimer.
--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb ADDING "JUST KIDDING" DOESN'T MAKE IT OKAY
`b Kruk@epsilon.eu.org d' TO INSULT THE PRINCIPAL (Bart Simpson on

pdemb

chojny <chojnyANTYSPAMEREK@interia.pl> writes:

[...]

> tak zastanawiam sie jak wyglada sprawa wykorzystania w komercyjnych
> aplikacjach/bibliotekach:

Pewnie tak samo, jak w niekomercyjnych.

Sebastian Bialy

chojny wrote:
> A) algorytmow (zawartych w publikacjach naukowych)

A odchodz?c nieco od tematu: skoro badania naukowe w naszym kraju s?
finansowane g3ównie z publicznych pieniedzy to bez wzgledu na mo?liwo?ci
i warunki prawne wyniki prac naukowych powinny bya publiczn? w3asno?ci?
przynajmniej w kraju finansuj?cym dane badania. W koncu spo3eczenstwo
zleci3o wytworzenie produktu i teraz po prostu bierze swoje i korzysta.

Jakub Debski

> [...]
> przynajmniej w kraju finansuj?cym dane badania. W koncu spo3eczenstwo zleci3o
> wytworzenie produktu i teraz po prostu bierze swoje i korzysta.

Skoro edukacja w PL jest finansowana g3ównie z publicznych pieniedzy to
bez wzgledu na mo?liwo?ci i warunki prawne wyniki prac osób
wyedukowanych powinny bya publiczn? w3asno?ci? przynajmniej w kraju
finansuj?cym dane badania. W koncu spo3eczenstwo zap3aci3o za edukacje
i teraz po prostu bierze swoje i korzysta.

P,NMSP ;)
Jakub

Jedrzej Dudkiewicz

> [...]
> finansuj?cym dane badania. W koncu spo3eczenstwo zap3aci3o za edukacje
> i teraz po prostu bierze swoje i korzysta.

Za daleko. Skoro edukacja w PL jest finansowana g3ównie z publicznych
pieniedzy to bez wzgledu na mo?liwo?ci i warunki prawne edukacja powinna bya
publiczn? w3asno?ci?, tj. ka?dy móg3by z niej korzystaa. I tak jest. Z
oczywistymi adnotacjami przy "darmowa".

Gdyby przyj?a Twój model, to w3asno?ci? publiczn? by3yby programy napisane z
u?yciem tych algorytmów.

JD

Adam Przybyla

Jedrzej Dudkiewicz <jedrzej.dudkiewicz@poczta.interia.pl> wrote:
> [...]
> oczywistymi adnotacjami przy "darmowa".
>
> Gdyby przyj?a Twój model, to w3asno?ci? publiczn? by3yby programy napisane z
... jak to pisza w niektorych krajach: "publiczne pieniadze, publiczny kod",
ale tego sie chyba nie doczekamy u nas. Z powazaniem
Adam Przybyla

Przemyslaw Osmanski

Adam Przybyla pisze:

> ... jak to pisza w niektorych krajach: "publiczne pieniadze, publiczny kod",
> ale tego sie chyba nie doczekamy u nas. Z powazaniem
> Adam Przybyla

I dobrze, bo idac dalej tym tropem, to edukacja jest w Polsce darmowa
(przynajmniej powinna byc), wiec i pozniejsze efekty pracy wykonane przy
uzyciu zdobytej wiedzy powinny byc publiczne i wolne od oplat...

;)

pozdrawiam,
Przemek O.

Pawel Kierski

Przemyslaw Osmanski w wiadomo?ci <46b846ff@news.home.net.pl> pisze:

> I dobrze, bo idac dalej tym tropem, to edukacja jest w Polsce darmowa
> (przynajmniej powinna byc), wiec i pozniejsze efekty pracy wykonane przy
> uzyciu zdobytej wiedzy powinny byc publiczne i wolne od oplat...

Niebezpieczene zbli?enie sie do pomys3u, ?e pracodawca ma prawo do
wiedzy, któr? naby3 pracownik w trakcie pracy...

--
Pawe3 Kierski
news@pkierski.net

Jedrzej Dudkiewicz

> I dobrze, bo idac dalej tym tropem, to edukacja jest w Polsce darmowa
> (przynajmniej powinna byc), wiec i pozniejsze efekty pracy wykonane przy
> uzyciu zdobytej wiedzy powinny byc publiczne i wolne od oplat...

No có?, taka jest logiczna konsekwencja. Dlatego stoje na stanowisku, ?e
publicznych pieniedzy by3o jak najmniej, tak, ?eby problem "publiczne, wiec
darmowe", by3 jak najmniejszy, pomijalny.

JD