Zastosowanie algorytmów do rzeczywistych problemów

Damian Sobota

6/29/2007 7:30:00 AM

Witam.

Znacie jak?? ksi??ke po?wiecon? zastosowaniu algorytmów do rzeczywistych
problemów? Je?li tak, to jak??

Chodzi3oby mi o pozycje o charakterze dydaktycznym, która uczy algorytmów
poprzez ich konkretne zastosowanie (np. w biologii, przetwarzaniu obrazów
etc.). Wszystkie ksi??ki, które znam omawiaj? algorytmy od strony
teoretycznej, mnie by za? chodzi3o o co? przeciwnego -- dowody poprawno?ci czy
z3o?ono?ci ?redniej nie s? konieczne (te mam w innych ksi??kach).

Ksi??ka mo?e bya po polsku, angielsku lub niemiecku.

Pozdrawiam,
Damian Sobota.

--
Wys3ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta....

Dnia Fri, 29 Jun 2007 07:30:26 +0000 (UTC), Damian Sobota napisa3(a):

> [...]
> teoretycznej, mnie by za? chodzi3o o co? przeciwnego -- dowody poprawno?ci czy
> z3o?ono?ci ?redniej nie s? konieczne (te mam w innych ksi??kach).

Wydaje mi sie, ?e w ksi??ce typu wstepno-popularyzatorskiego nie spotkasz
(ambitniejszych) algorytmów z w/w bran?, s? zbyt obszerne i wymagaj?
szczegó3owej wiedzy z konkretnej bran?y (plus dzia3ów matematyki).

To wygl?da tak, ?e bierzesz (niskonak3?dow? zwykle) ksi??ke np.strzelam
'metody numeryczne w psychologii' (ksi??ka nic ni nie powie jak jeste?
zupe3nie zielony) ale tam nikt sie nie bawi we wprowadzenia w algorytmike
ani wprowadzenia w psychologie.

S? 'szkolne' tematy, ale nie s? to zwykle rzeczywiste problemy bran?owe. Na
przyk3ad gra w ?ycie (Life) jest jak?? symulacj? nawi?zuj?c? do biologii,
ale to zaledwie pouczajaca zabawka.

Michal 'Khorne' Rzechonek

On 29 Cze, 09:30, "Damian Sobota" <dam...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
> Znacie jakas ksiazke poswiecona zastosowaniu algorytmów do rzeczywistych
> problemów? Jesli tak, to jaka?
>
> Chodziloby mi o pozycje o charakterze dydaktycznym, która uczy algorytmów
> poprzez ich konkretne zastosowanie (np. w biologii, przetwarzaniu obrazów
> etc.). Wszystkie ksiazki, które znam omawiaja algorytmy od strony
> teoretycznej, mnie by zas chodzilo o cos przeciwnego -- dowody poprawnosci czy
> zlozonosci sredniej nie sa konieczne (te mam w innych ksiazkach).

Dowolna pozycja o badaniach operacyjnych (Mitchell?) pokazuje grupe
algorytmów w bardzo konkretnych zastosowaniach.

W "Perelkach" Bentleya tez jest kilka realnych przykladów, ale raczej
ze
swiatka IT.

--
Khorne

zbyszekz

On Jun 29, 9:30 am, "Damian Sobota" <dam...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
> [...]
> teoretycznej, mnie by zas chodzilo o cos przeciwnego -- dowody poprawnosci czy
> zlozonosci sredniej nie sa konieczne (te mam w innych ksiazkach).

Szukaj raczej wsród artykulów na www.
Taka ksiazka miala by bardzo maly krag odbiorców (informatyk -
specjalista od biologii etc.) a wiec niski naklad co daje wysoka cene
co powoduje ze takie tematy sa poruszane raczej online (ew.
czasopisma).

Zlozony algorytm zastosowany do zlozonego tematu wymaga zlozonego
odbiorcy :-)

--
ZZ@private

Damian Sobota has brought this to us :
> Znacie jak?? ksi??ke po?wiecon? zastosowaniu algorytmów do rzeczywistych
> problemów? Je?li tak, to jak??

bardzo dobra dla pocz?tkuj?cych to "Algorytmy, struktury danych i
techniki programowania" Piotra Wróblewskiego.
http://helion.pl/ksiazki...

geo

A ja mysle tak:
skoro nie widzisz zastosowania dla danego algorytmu, tzn. ze ten
algorytm nie jest przeznaczony dla ciebie. Proste i oczywiste.

rysik

U¿ytkownik "Damian Sobota" <damsob@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
> Witam.
>

> Znacie jak±¶ ksi±¿kê po¶wiêcon± zastosowaniu algorytmów do rzeczywistych
> problemów? Je¶li tak, to jak±?
>
> Chodzi³oby mi o pozycjê o charakterze dydaktycznym, która uczy algorytmów
> poprzez ich konkretne zastosowanie (np. w biologii, przetwarzaniu obrazów
> etc.).

Eee..dziwne. Ciebie chyba nikt nie uczyl dzielenia pod kreska "poprzez
zastoswanie"? Poza tym zastosowania:

* latwo wymyslec. Grafy jako sieci drog miedzy miastami, 100 zastosowan
sortowania, slownikowe struktury danych jako...slowniki. itp itd
* Czasem zastosowanie algorytmu bywa oczywiste bo stworzono go w jednym
konkretnym celu, np. kompresji danych, kreslenia figur na ekranie komputera
albo szyfowania informacji.
* w ksiazkach do sztucznych sieci neuronowych jest masa przykladow i sa to
przewaznie przyklady z zycia.
* w wielu rzeczywistych problemach uzywa sie kaskady algorytmow badz tez
algorytmy poprzedza etap modelowania problemu, np. algorytm rozwiazywania
ukladu rownan liniowych sluzy rozwiazywaniu jakiegos rownania rozniczkowego,
a te z kolei modeluje jakies zjawisko z biologii. Trudno w takich
przypadkach mowic o przykladach z zycia bo algorytm moze byc "zyciowy" jak
diabli a jednoczesnie moze byc trudno znalezc jakis zgrabny "zyciowy"
przyklad.
* zastosowania bywaja nieraz rownie "zrozumiale" co sam algorytm, np. gdy
mowa o wspomaganiu pracy elektronika lub lekarza.

W cegle Cormena, Leisersona, Rivesta mozna znalezc wiele zyciowych zadan. Z
reszta nie rozumiem po co do kazdego algorytmu dorabiac uzasadnienie jego
istnienia. Po paru przykladach czlowiek zaczyna czuc, ze nie wymyslono ich
dla sportu, ze algorytmy moga tworzyc taka skrzynke z narzedziami na rozne
okazje. Co prawda w naszym tumanistycznym kraju panuje powszechna opinia, ze
matematyka i algorytmika to niepraktyczne rzeczy oderwane od rzeczywistosci.
Takie poglady podzielaja luzie latajacy samolotami, uzywajacy telefonow
komorkowych i internetu. Jesli postawiles sobie zadanie przekonania ich, ze
sie myla to moja rada brzmi: odpusc.