Postgresqk czy Interbase(Firebird)?

hazet

Mam do napisania projekt aplikacji bazodanowej , sklep, katalog
produktow, magazyn itp.

Zastanawiam sie nad wyborem serwera bazy danych do tego projektu.
Zastanawialem sie nad Interbase/Firebird a PostgreSQL.

Jakie sa mozliwosci dostepu do poszczególnych baz danych z poziomu c+
+?
Z interbase mozna sie laczyc poprzez komponenty IBX.
Natomiast do postgresql sa komponenty postgresDAC lecz nie sa one
darmowe.
Czy moze lepiej obsluzyc postgresa za pomoca biblioteki libpqxx?
Czy znacie moze inne komponenty do postgresql dla C++ buildera?

Ewentualnie moze najlepszym rozwiazaniem byla by obsluga za pomoca
ODBC?
Moze ktos posiada jakies przyklady jak zastosowac ODBC w podanych
bazach?

z gory dziekuje

Michal 'Khorne' Rzechonek

On 21 Cze, 14:44, hazet <h...@os.pl> wrote:
> [...]
> darmowe.
> Czy moze lepiej obsluzyc postgresa za pomoca biblioteki libpqxx?

Libpqxx jest fajne. Polecilbym tez http://soci.sourc..., ale
nie wiem jaka jest Twoja znajomosc nowoczesnego C++.

Poza tym mialem z ta biblioteka troche zabawy... Nie wiem w sumie
czemu, ale czasem use() nie dzialalo tak, jak powinno - wywalalo
bledy kompilacji a czasem wyjatki z zapytania - musialem uzyc
"normalnego"
"WHERE x='" << x << '" zamiast "WHERE x=:x", use(x).

Obsluga indicatorów tez jest troche wkurzajaca, przydalaby sie moze
jakas
flaga do uzywania traits::value_when_null zamiast wyjatku.. nie wiem.

pozdr
--
Khorne

Stachu 'Dozzie' K.

Zawarto?a nag3ówka ["Followup-To:" pl.comp.programming.]
On 21.06.2007, hazet <hazet@os.pl> wrote:
> [...]
>
> Zastanawiam sie nad wyborem serwera bazy danych do tego projektu.
> Zastanawia3em sie nad Interbase/Firebird a PostgreSQL.

PostgreSQL, chyba ?e chcesz bya wyj?tkowo z3o?liwy wobec administratora
odbiorcy twojego programu. Du?o 3atwiej sie stawia i administruje
Postgresem ni? Firebirdem, poza tym Postgres ma wieksze mo?liwo?ci (ot,
choaby lepiej rozbudowany system uprawnien, stored functions
i procedures mo?na pisaa w Perlu, Tclu i Rubym i pare innych takich).

> Z interbase mozna sie 3?czya poprzez komponenty IBX.
> Natomiast do postgresql s? komponenty postgresDAC lecz nie s? one
> darmowe.
> Czy mo?e lepiej obs3uzyc postgresa za pomoca biblioteki libpqxx?

Ja bym w u?ywa3 oficjalnej postgresowej biblioteki.

--
Secunia non olet.
Stanislaw Klekot

Tomek

hazet pisze:

> Jakie sa mozliwo?ci dostepu do poszczególnych baz danych z poziomu c+
> +?
http://soci.source...

Mateusz Loskot

hazet wrote:
> [...]
> ODBC?
> Mo?e kto? posiada jakie? przyk3ady jak zastosowaa ODBC w podanych

Twoje pytania sugeruj?, ?e musisz popracowaa nad wymaganiami.
Jak rozumiem dylemat Firebird/PostgreSQL, tak nie rozumiem
sk?d tam ODBC.
Dwa pierwsze to DBMS, a ODBC to protokó3 a nie DBMS.

Decyzja "wybieram ODBC" w ogóle nie odpowiada na Twój problem - a jaka
baza za tym ma staa?

Potem sie mo?e okazaa, ?e wybra3e? tak? baze, do której sterownik ODBC
jest jedynie komercyjny...

Co do samego FB/PgSQL, oba s? "osi?galne" z C/C++

Polecam, ju? tu polecane, SOCI.

Mateusz Loskot
http://mateusz....

On 21.06.2007, Mateusz Loskot <see.my@signature.net> wrote:

> Twoje pytania sugeruj?, ?e musisz popracowaa nad wymaganiami.
> Jak rozumiem dylemat Firebird/PostgreSQL, tak nie rozumiem
> sk?d tam ODBC.
> Dwa pierwsze to DBMS, a ODBC to protokó3 a nie DBMS.

Nie wiem sk?d wpad3e? na pomys3, ?e hazet uwa?a ODBC za DBMS.

--
Secunia non olet.
Stanislaw Klekot

Ronald Kuczek

hazet napisa3(a):
> Czy znacie mo?e inne komponenty do postgresql dla C++ buildera?

Poszukaj zeosa. Korzysta z libpq, tyle ?e masz 3adnie obudowane w
obiekty i mo?esz u?ywaa ich tak jak ka?dego potomka TDataset.

Pozdrawiam
Rony

Mateusz Loskot

Stachu 'Dozzie' K. wrote:
> Zawarto?a nag3ówka ["Followup-To:" pl.comp.programming.]

> Nie wiem sk?d wpad3e? na pomys3, ?e hazet uwa?a ODBC za DBMS.

Wynika to z dylematu jaki ma OP, który analogicznie wygl?da tak:

samochód A albo samochód B albo autostrada

Mateusz Loskot
http://mateusz....

Stachu 'Dozzie' K.

> Wynika to z dylematu jaki ma OP, który analogicznie wygl?da tak:
>
> samochód A albo samochód B albo autostrada

Nie widze analogii. A OP ma dylemat "braa Firebirda czy Postgresa?".
Drugie pytanie, pochodne pierwszego, to "je?li PostgreSQL, to u?ya
postgresDAC, libpqxx czy biblioteki do ODBC?".

Gdzie widzisz analogie do twojego samochód-autostrada?

--
Secunia non olet.
Stanislaw Klekot

Mateusz Loskot

Stachu 'Dozzie' K. wrote:

> [...]
> postgresDAC, libpqxx czy biblioteki do ODBC?".
>
> Gdzie widzisz analogie do twojego samochód-autostrada?

Racja, w po?piechu ?le odebra3em kontekst.

Zwracam honor OP.

Mateusz Loskot
http://mateusz....

hazet

Mateusz Loskot napisal(a):
> Twoje pytania sugeruja, ze musisz popracowac nad wymaganiami.
> Jak rozumiem dylemat Firebird/PostgreSQL, tak nie rozumiem
> skad tam ODBC.
> Dwa pierwsze to DBMS, a ODBC to protokól a nie DBMS.
>
> Decyzja "wybieram ODBC" w ogóle nie odpowiada na Twój problem - a jaka
> baza za tym ma stac?
>
> Potem sie moze okazac, ze wybrales taka baze, do której sterownik ODBC
> jest jedynie komercyjny...
>
> Co do samego FB/PgSQL, oba sa "osiagalne" z C/C++

> [...]

Przepraszam moze sie zle wyrazilem odnosnie ODBC. Kryterium wyboru
DBMS byl rwniez u mnie mozliwy sposob obslugi bazy. Chcialem wiedziec
czy warto zastosowac sterownik ODBC oraz C++ Builder poniewaz w ten
sposob uniezaleznil bym aplikacje od zastosowanego DBMS. Nie
stosowalem jeszcze ODBC w aplikacjach dlatego nie wiem o tej
technologi za duzo.

Co do wyboru serwera bazy danych, to upewniliscie mnie w wyborze
PostgreSQL. Mialem rowniez stycznosc z Interbase i rowniez nie mialem
zbyt dobrych wspomnien, lecz chcialem sie upewnic.

PS. Moze troche nie na temat, ale tez zastanawialem sie rowniez nad
wyborem technologi. Wybralem C++ ale rozwazalem rowniez java. Z javy
zrezygnowalem poniewaz aplikacja ma wspolpracowac z czytnikiem kodow
kreskowych i prawdopodobnie z kasa fiskalna. Co za tym idzie musi
obslugiwac komunikacje RS232 lub USB. W javie jest dodatkowe API do
komunikacji:
http://java.sun.com/products...
http://sourceforge.net/proje...
Czy ma ktos jakies doswiadczenie w pisaniu obslugi komunikacji po
RS232?
Wykonanie tego projektu w javie moglo by byc dla mnie szansa na
zdobycie doswiadczenia w programowaniu w javie ktorego nie mam ;).
Zastanawiam sie jednynie nad stabilnoscia i poziomem zlozonosci
takeigo roziwazania

dzieki, pozdrawiam