Przeglad technik tworzenia wspolczesnych aplikacji webowych

sOtO

5/12/2007 8:34:00 AM

Witam ,

Musze opracowac kilkustronnicowa prace na temat technik tworzenia wspolczesnych
aplikacji webowych. Mam sie w niej skupic przede wszystkim na jezykach,
w ktorych sa tworzone. Podajcie jakies linki badz slowa kluczowe dla googli
ktore pomoga mi znalezc materialy na powyzszy temat

z gory bardzo dziekuje

--
sOtO
5 Answers

Adam Mazurek

sOtO napisa3(a):
> [...]
> w ktorych sa tworzone. Podajcie jakies linki badz slowa kluczowe dla googli
> ktore pomoga mi znalezc materialy na powyzszy temat

Java -> wszelkiego rodzaju frameworki MVC i nie tylko
AJAX -> równie? ca3a masa frameworków
dodatkowo w javie s? portlety oraz szablony dla skomplikowanych widoków
-> Tiles (Struts) oraz Facelets (JSF)
W .net masz asp.net
Ruby on Rails -> szybko mo?na stworzya funkcjonalny serwis www
PHP -> najpopularniejszy w tej chwili
Python,
Skrypty CGI

To co wymieni3em to chyba najpopularniejsze podej?cia do tworzenia
aplikacji webowych.

Pozdrawiam
Adam

Dnia Sat, 12 May 2007 11:28:42 +0200, Adam napisa3(a):

> [...]
> Python,
> Skrypty CGI
>
> To co wymieni3em to chyba najpopularniejsze podej?cia do tworzenia

Z tym ?e w ma3o systematycznym ujeciu.
AJAX nie jest jezykiem (choa zdecydowanie sugeruje JS) lecz metod? ?
wzorcem? pomys3em na ergonomie?. Zreszt? nie wprowadza
technicznierzeczbior?c niczego, czego wcze?niej nie by3o, tylko korzysta z
tego, ?e pewne rzeczy dojrza3y.
CGI jest sposobem uruchamiania programów (interfejsem), uruchamia programuy
w absolutnie dowolnym jezyku z tak egzotycznymi na webie jak
Pascal,C,VisualBasic, Clipper i inne.
?wiat Jawy+web przedstawi3e? w nijakim ujeciu (co? wymieniaj?c, czego? nie
wymieniaj?c).

zestawienie powinno trosszke wyrózniaa jezyki, w innym ujeciu
architektury/wzorce itd.
ja bym mile widzia3 fajne przedstawienie, czym sie ró?ni filozofia skryptu,
a czym serwera aplikacyjnego - uwa?am to za wa?ne (równie? w praktyce).

ris

sOtO pisze:
> [...]
> w ktorych sa tworzone. Podajcie jakies linki badz slowa kluczowe dla googli
> ktore pomoga mi znalezc materialy na powyzszy temat

Na helion.pl w czerwcu ma pojawic sie ksi??ka
http://helion.pl/ksiazki/..., która powinna Ci co? pomóc.

--
Robert Sajdok (Ris)

pdemb

Jacek Czerwinski <x@y.z.pl> writes:

[...]

> AJAX nie jest jezykiem (choa zdecydowanie sugeruje JS)

No w3a?nie, a gdyby tak AJAX, ale pythonowy?

Dnia Mon, 14 May 2007 20:52:29 +0200, Piotr Dembinski napisa3(a):

> Jacek Czerwinski <x@y.z.pl> writes:
>
> [...]
Napisa3em "sugeruje" my?l?c o projekcie (gdzies czyta3em) Ajaxie na bazie
Javy w przegladarce (applety czy co? takiego). Defacto pomys3 jest starszy
od Ajaxu, i tu troche chodzi o marketing.

> No w3a?nie, a gdyby tak AJAX, ale pythonowy?
python na kliencie czy na serwerze?
Na serwerze oczywi?cie tak, nikt ci nie zabroni.

Co do klienta...
W sytuacji "posiadania wladzy" nad przegl?dark? (rzadkie w publicznym
internecie, ale czeste w sytuacja intranetowych, korporacyjnych, mo?na
narzucia wersje przegladarki i nawet zestaw pluginów. Niszowe pluginy do
przegladarki z jezykami pythonem, tcl'em, Lua'?, gdzie? s? i mo?na je
teoretycznie wykorzystaa.

Na pl.comp.www jest w3asnie w?tek o apliakcjach XUL (sytuacja intranetowa).
Podobno AJAX wymieka... (potrafie w to uwierzya).

I jeszcze dojrza3e technologie Javy (przegl?darka de facto jako no?nik,
opakowanie) i szybka pewna apliakcja w kodzie kompilowanym).

Ale najwa?niejsze pytanie: masz wp3yw, kontrole czy nie.