Legalne czy nie?

Mariusz

4/30/2007 3:53:00 PM

Witam!

Rozgryz3em metoda prob i bledow pewien format pliku jaki generuje
aplikacja typu CAD/CAM. Format ten nie jest nigdzie opublikowany.
Chcialbym teraz napisac wlasna aplikacje generujaca takie wlasnie dane
(czyli pliki w takim wlasnie formacie), ale czy nie narusze w ten sposob
jakichs praw autorskich. Szczerze mowiac to nie chce mi sie brn?a przez
ca3? mase punktów i podpunktów umowy licencyjnej ale wydaje mi sie, ?e
raczej producenci chroni? umowami licencyjnymi swoje aplikacje a nie
format danych, które ta plikacja generuje. Innymi s3owy: czy gdyby np
firma Microsoft nie opublikowa3a formatu pliku BMP to czy wolno by mi
by3o napisac w3asny programik do obróbki BMP?

Pozdrawiam
Mariusz
36 Answers

Mariusz Kruk

epsilon$ while read LINE; do echo ">$LINE"; done < Mariusz
>jakichs praw autorskich. Szczerze mowiac to nie chce mi sie brn?a przez
>ca3? mase punktów i podpunktów umowy licencyjnej

1. Id? do prawnika. To jest grupa dla ludzi którzy znaj? sie
(przynajmniej wydaje im sie ;->) na programowaniu. To jest ich
specjalizacja, nie prawo.
2. Z zastrze?eniem p.1, wydaje mi sie, ?e w ogóle co? takiego, jak
format pliku nie mo?e podlegaa ochronie prawnoautorskiej. Kod generuj?cy
takie pliki - owszem, ale sam format pliku, jako idea, ju? raczej nie
bardzo.
3. Patrz p.1

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ I can only go up to
..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. 2147483647='17777777777="7FFFFFFF, so I'm

Mariusz Kruk explained :
> [...]
> format pliku nie mo?e podlegaa ochronie prawnoautorskiej. Kod generuj?cy
> takie pliki - owszem, ale sam format pliku, jako idea, ju? raczej nie

zale?y od panstwa. M.in. w USA podlega.

Mariusz Kruk

epsilon$ while read LINE; do echo ">$LINE"; done < Jakub Debski

Implicite przyj?3em warunki polskie.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Nie dewaluuj plonków, a tym bardziej
`b Kruk@epsilon.eu.org d' fnordów. One w zamian zdywersyfikuj? ci

pdemb

Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> writes:

[...]

> 2. Z zastrze?eniem p.1, wydaje mi sie, ?e w ogóle co? takiego, jak
> format pliku nie mo?e podlegaa ochronie prawnoautorskiej.

Na pewno jest chronione copyrightem jako schemat bazy danych.

> Kod generuj?cy takie pliki - owszem, ale sam format pliku, jako
> idea, ju? raczej nie bardzo.

Format pliku to nie idea, tylko w3a?nie schemat pewnej bazy danych.

--
http://www.piotr.dembin...

pdemb

Jakub Debski <debski.jakub@wp.pl> writes:

> Mariusz Kruk explained :
>
> zale?y od panstwa. M.in. w USA podlega.

U nas te? :)

Mariusz Kruk

epsilon$ while read LINE; do echo ">$LINE"; done < Piotr Dembinski
>Na pewno jest chronione copyrightem jako schemat bazy danych.

>Format pliku to nie idea, tylko w3a?nie schemat pewnej bazy danych.

Mam wra?enie, ?e format pliku to cokolwiek co? innego ni? schemat bazy
danych. Ale tu wybitnie trzeba by sie z prawnikiem skonsultowaa

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb LOOSE TEETH DON'T NEED MY HELP (Bart Simpson
`b Kruk@epsilon.eu.org d' on chalkboard in episode AABF16)

> Mam wra?enie, ?e format pliku to cokolwiek co? innego ni? schemat bazy
> danych. Ale tu wybitnie trzeba by sie z prawnikiem skonsultowaa

z tego co pamietam przy sprawie patentowej odno?nie formatu GIF
powo3ano sie na to, ?e do wygenerowania okre?lonego pliku (w danym
formacie) potrzeba zastosowaa konkretny algorytm. Co by3o w tym ciekawe
powo3ano sie na równowa?no?a algorytmów, tzn. je?eli dwa algorytmy daj?
w wyniku taki sam efekt (tu: plik w danym formacie), znaczy, ?e s?
równowa?ne. I s?du nie uda3o sie przekonaa, ?e ten sam efekt mo?na
uzyskaa za pomoc? ró?nych algorytmów. Ciekawy i niebezpieczny
precedens.

Tomek Kanka

Mariusz <mariusz@nospam.pl> napisa3(a)
> [...]
> firma Microsoft nie opublikowa3a formatu pliku BMP to czy wolno by mi
> by3o napisac w3asny programik do obróbki BMP?

IMHO - legalne.

Art. 75 [...]

2. Nie wymaga zezwolenia uprawnionego:

[...]

3) zwielokrotnianie kodu lub t3umaczenie jego formy w rozumieniu art. 74 ust. 4
pkt 1 i 2, je?eli jest to niezbedne do uzyskania informacji koniecznych
do osi?gniecia wspó3dzia3ania niezale?nie stworzonego programu komputerowego
z innymi programami komputerowymi, o ile zostan? spe3nione nastepuj?ce warunki:

a) czynno?ci te dokonywane s? przez licencjobiorce lub inn? osobe uprawnion?
do korzystania z egzemplarza programu komputerowego b?d? przez inn? osobe dzia3aj?c?
na ich rzecz,

b) informacje niezbedne do osi?gniecia wspó3dzia3ania nie by3y uprzednio 3atwo
dostepne dla osób, o których mowa pod lit. a),

c) czynno?ci te odnosz? sie do tych cze?ci oryginalnego programu komputerowego,
które s? niezbedne do osi?gniecia wspó3dzia3ania.

--
Tomek Kanka

Mariusz Kruk

epsilon$ while read LINE; do echo ">$LINE"; done < Jakub Debski
>z tego co pamietam przy sprawie patentowej odno?nie formatu GIF

U nas?

> [...]
>równowa?ne. I s?du nie uda3o sie przekonaa, ?e ten sam efekt mo?na
>uzyskaa za pomoc? ró?nych algorytmów. Ciekawy i niebezpieczny

Tylko, ?e IIRC opatentowany (przypominam - nie u nas, tylko w USA) by3
nie format GIF jako taki, tylko algorytm kompresji u?ywany do tworzenia
skompresowanych GIFów.

--
Kruk@ -\ | I'm forgetting what you said and not chang-
}-> epsilon.eu.org | ing anything.(TeX)

> [...]

> Mam wra?enie, ?e format pliku to cokolwiek co? innego ni? schemat
> bazy danych. Ale tu wybitnie trzeba by sie z prawnikiem skonsultowaa

Prawo autorskie chroni nie tylko formaty plików, ale równie? --
w pewnych okoliczno?ciach -- schematy katalogów w systemach plików.
To wszystko s? po prostu schematy pewnych baz danych.

--
http://www.piotr.dembin...