Zawód: tester Oprogramowania

warlock24

4/25/2007 1:44:00 PM

Czesc,

Zauwazylem ze coraz wiecej firm pragnie zatrudnic ludzi na wlasnie tak
brzmiace stanowisko. Zawsze wydawalo mi sie ze beta tester to zwykly
gosciu, który jedynie dorabia sobie wytykaniem bledów w programach, a
tu nagle okazuje sie ze testowanie aplikacji zaczyna byc odrebna
poddziedzina informatyki ze sa nawet do tego specjalistyczne
aplikacje.

I tu moje pytanie: czy istnieja jakies ksiazki traktujace o
profesjonalnym testowaniu aplikacji, cos w stylu podrecznika
(biblii :D)? Do programowania jest ich pelno a co z testowaniem? Moze
rzucicie jakimis tytulami?

4 Answers

Tomasz Pyra

warlock24 pisze:
> Cze?a,
>
> Zauwa?y3em ?e coraz wiecej firm pragnie zatrudnia ludzi na w3a?nie tak
> brzmi?ce stanowisko. Zawsze wydawa3o mi sie ?e beta tester to zwyk3y
> go?ciu, który jedynie dorabia sobie wytykaniem b3edów w programach, a
> tu nagle okazuje sie ?e testowanie aplikacji zaczyna bya odrebn?
> poddziedzin? informatyki ?e s? nawet do tego specjalistyczne
> aplikacje.

Oczywi?cie, to stanowisko wymagaj?ce pewnych umiejetno?ci.
Taki tester to nie to samo co "betatester", czyli go?a który dostaje
gotowy program i ma go testowaa u?ywaj?c.

Tester czesto dostaje pó3produkty - biblioteki, kawa3ki kodu ?ród3owego
czy nawet algorytmy które ma przetestowaa.
Do tego wymagana jest wiedza programisty.

Kolejna sprawa to umiejetno?a przygotowania sobie ?rodowiska
automatycznego testowania aplikacji - zw3aszcza problematyczne w
przypadku aplikacji z GUI gdzie tester ma sprawdzia czy nowo wprowadzona
zmiana nie spowodowa3a problemu w jednym z kilkuset wcze?niejszych
przypadków testowych - i dobrze gdyby nie zaje3o mu to tygodnia :) S? do
tego ró?ne mniej lub bardziej specjalizowane narzedzia.

Do tego dochodz? systemy raportowania b3edów.
Czesto tester jest te? na pierwszej linii kontaktu z u?ytkownikami
zg3aszaj?cymi b3edy - musi je weryfikowaa i konkretyzowaa zg3oszenia.

Nie tylko zg3asza b3edy, ale te? sprawdza potem czy zosta3y odpowiednio
poprawione i czy nie wp3yne3y na inne elementy systemu które wcze?niej
by3y uwa?ane za ju? sprawdzone.

W sumie zakres obowi?zków jest bardzo szeroki i znacznie wykracza poza
"dorabia sobie wytykaniem b3edów w programach".

> I tu moje pytanie: czy istniej? jakie? ksi??ki traktuj?ce o
> profesjonalnym testowaniu aplikacji, co? w stylu podrecznika
> (biblii :D)? Do programowania jest ich pe3no a co z testowaniem? Mo?e
> rzucicie jakimi? tytu3ami?

Tu niestety nie pomoge, tester u mnie w firmie chyba takich nie czytuje,
ale on sie dopiero rozkreca :)

badzio

Patrze, patrze a tu warlock24 porozsypywal nastepujace haczki:
http://www.google.com/search?hl=pl&q=testowanie+oprogramowania+ksi%C4%85%C5%BCka&btnG=Szuk...
--
badzio

zbyszekz

On Apr 25, 3:43 pm, warlock24 <warloc...@gmail.com> wrote:
> [...]
> brzmiace stanowisko. Zawsze wydawalo mi sie ze beta tester to zwykly
> gosciu, który jedynie dorabia sobie wytykaniem bledów w programach, a

Zle Ci sie wydawalo. Moze dla gier komupterowych tak to wyglada, ale w
wypadku aplikacji biznesowych to chyba nigdy tak nie bylo.

> tu nagle okazuje sie ze testowanie aplikacji zaczyna byc odrebna
> poddziedzina informatyki ze sa nawet do tego specjalistyczne
> aplikacje.

Nie zaczyna tylko jest odrebna dziedzina, a aplikacji wspomagajacych i
automatyzujacych jest cala masa i na dokladke w wiekszosci dosyc
kosztowne.
Najwiekszy boom na powstawanie tych aplikacji to lata 90 (tak od
polowy) kiedy trzeba byla przetestwoac nieskonczone ilosci aplikacji i
procedur biznesowych pod katem problemów ze zmiana wieku.

Zacznij od http://www... (Stowarzyszenie Jakosci Systemów
Informatycznych)

--
ZZ@private

analog

ZbyszekZ pisze:

> ?le Ci sie wydawa3o. Mo?e dla gier komupterowych tak to wygl?da, ale w
> wypadku aplikacji biznesowych to chyba nigdy tak nie by3o.

W branzy gier wyglada to podobnie. Trzeba odroznic koncowe tzw "betatesty"
gier od testowania aplikacji i algorytmow, ktore sa wykonywane przez
profesjonalnych testerów (czesto specjalizowane (i drogie ...)
firmy zewnetrzne).

Z moich osobistych obserwacji (jako osoby wspolpracujacej z testerami)
wynika iz chyba najwieksze znaczenie ma tutaj doswiadczenie testera.
Narzedzia to nie wszystko.

Oczywiscie *czapki z glow* dla polskich firm gamedev ktore kiedys
(dzisiaj juz pewnie nie (pomijajac jedna na "P" ktora kultywuje ten
staropolski zwyczaj po dzis dzien) byly w stanie wypuscic na rynek produkt
bez _jakichkolwiek_ testow - odwaga(albo raczej kretynstwo) godna podziwu.

--
TS