Jezyk projektowania UML i gry komputerowe

talthen.z-serwera.o2

Czy jezyk UML nadaje sie do projektowania gier (np. FPP)?
Gdzie mozna znalezc jakies przykladowe projekty, wskazowki?

Pozdrawiam,
Talthen

Dnia Sat, 14 Apr 2007 13:33:20 +0200, talthen.z-serwera.o2@nospam.pl
napisa3(a):

> Witam,
> Czy jezyk UML nadaje sie do projektowania gier (np. FPP)?
Rozumiem co to UML, ale co to jest FPP ?

talthen.z-serwera.o2

U¿ytkownik "Jacek Czerwinski" <x@y.z.pl> napisa³
> Rozumiem co to UML, ale co to jest FPP ?

First Person Perspective- rodzaj gier w stylu Doom, Quake, Duke Nuke'm,
zwane tez FPS- First Person Shooter.

Pozdrawiam,
Talthen

Dnia Sat, 14 Apr 2007 14:32:35 +0200, talthen.z-serwera.o2@nospam.pl
napisa3(a):

> U?ytkownik "Jacek Czerwinski" <x@y.z.pl> napisa3
>
> First Person Perspective- rodzaj gier w stylu Doom, Quake, Duke Nuke'm,
> zwane tez FPS- First Person Shooter.

UML s3u?y do projektowania kilku wyra?nie okreslonych rzeczy, najczesciej:
klas/obiektów
zwi?zków miedzy nimi(jeden do wiele itd)
scen u?ycia (?ywy uzytkownik w stosunku do funkcji programu)

(Zwykle nie zwalnia z zakodowania tego, nie generuje kodu)

Nie za bardzo widze zastosowanie do Doom-a: klas obiektów nie jest a? tak
du?o, zwi?zki nei s? jakies charakterystyczne...

> [...]

> Nie za bardzo widze zastosowanie do Doom-a: klas obiektów nie jest a¿ tak
> du¿o, zwi±zki nei s± jakies charakterystyczne...

Ano wlasnie tez mam takie odczucia. Jesli projektowac system informatyzujacy
firme, to wszelkie przeplywy, role uzytkownikow systemu, wszystko jest w
rzeczywistosci i tylko to trzeba dostrzec i przeniesc na papier. W przypadku
gry jest 1 aktor- gracz, jeden przypadek uzycia (bo co innego mozna robic
poza graniem w gre?). W sumie gra to tylko 1 funkcja, ktora leci od "start"
do "koniec" (przegrana/ wygrana) a do tego to jakis schemacik blokowy i juz.

Pozdrawiam,
Talthen

> [...]
> do "koniec" (przegrana/ wygrana) a do tego to jakis schemacik blokowy i juz.

UML doskonale nadaje sie do modelowania rzeczywisto?ci. Równie dobrze
nadaje sie dowolny jezyk programowania. Wszystko zale?y jednak od tego
co i w jakim celu opisujesz. UML jest ?wietny tam, gdzie stworzenie
modelu innym sposobem by3oby bardzo trudne (np. wspomniane tworzenie
du?ego systemu informatycznego). Jest za? niepotrzebny tam, gdzie
modele da sie stworzya np. za pomoc? kartki i o3ówka.
Narzedzie nale?y wybraa zale?nie od sytuacji.

M.M.

Jakub Debski wrote:

> [...]
> da sie stworzya np. za pomoc? kartki i o3ówka.
> Narzedzie nale?y wybraa zale?nie od sytuacji.

W sumie nie trzeba wykorzystywaa ca3ego potencja3u UML, taki diagram
klas mo?e sie przydaa w3a?ciwie w ka?dym projekcie w którym bedzie sie
wykorzystywa3o programowanie obiektowe. Do tego nauka UML'a na prostych
projektach wydaje mi sie skuteczniejsza.

Pozdrawiam M.M

> W sumie nie trzeba wykorzystywaa ca3ego potencja3u UML, taki diagram klas
> mo?e sie przydaa w3a?ciwie w ka?dym projekcie w którym bedzie sie
> wykorzystywa3o programowanie obiektowe.

Zgadzam sie, ale przypadku zespo3u, który sie zna czesto wystarczy
ustalia jedynie interfejsy i sposób komunikacji. Mo?na to równie dobrze
zrobia na kartce lub napisaa interfejs klasy od razu w jezyku w którym
bedzie to implementowane. Zaprzeganie UMLa jest w tym przypadku strat?
czasu i robieniem czego? dla samej idei.

Khorne

Dnia Sat, 14 Apr 2007 17:11:19 +0200, Jakub Debski napisa3(a):
> [...]
> du?ego systemu informatycznego). Jest za? niepotrzebny tam, gdzie modele
> da sie stworzya np. za pomoc? kartki i o3ówka. Narzedzie nale?y wybraa

Zwróa uwage, ?e proste diagramy "w stylu UML" s? te? dobrym uzupe3nieniem
dokumentacji i pozwalaj? szybko zorientowaa sie w architekturze aplikacji.

--
Micha3 'Khorne' Rzechonek
http://khorne...

Jacek Poplawski

Jacek Czerwinski napisa3(a):
> Nie za bardzo widze zastosowanie do Doom-a: klas obiektów nie jest a? tak
> du?o, zwi?zki nei s? jakies charakterystyczne...

Widzia3e? kod jakiej? nowszej (ni? z lat 80) gry komputerowej?

> Zwróa uwage, ?e proste diagramy "w stylu UML" s? te? dobrym uzupe3nieniem
> dokumentacji i pozwalaj? szybko zorientowaa sie w architekturze aplikacji.

Zgadza sie. Diagramy koncepcyjne klas w UML s? bardzo dobre w
przypadku, gdy przygotowuje sie dokumentacje projektow?. Z drugiej
strony przy wprowadzeniu odrobiny komentarza do kodu diagram
koncepcyjny wygenerowany automatycznie przez np. Doxygena jest jeszcze
bardziej czytelny.
UML sprawdza sie wy?mienicie tam, gdzie jest potrzebny lub niezbedny.
Nie jest jednak potrzebny zawsze.