[OT] jak zmienic czcionki w PS

Hola

4/13/2007 3:25:00 PM

wiem, ze nie ta grupa ale tu wiecej ludzi ;)

jak ustawia polsk? czcionke w postscript? nie wiem jak ja nazwac
iso-8859-2
/Helvetica-PL setfont
?
6 Answers

Jan Kowalski

U¿ytkownik "Hola" <honala13@oo2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
> wiem, ze nie ta grupa ale tu wiecej ludzi ;)
>
> jak ustawiæ polsk± czcionkê w postscript? nie wiem jak ja nazwac
> iso-8859-2
> /Helvetica-PL setfont

Zbudowaæ w³asn± mapê, dodaæ i jej u¿yæ.
Przy zcym s± dwa warianty:
1) je¶li urz±dzenie potrafi (posiada odpowiedni krój)
2) je¶li urz±dzenie niepotrafi.

1)
/ISOLatin2Encoding [
%tutaj trzeba stworzyæ w³asn± definicjê 256 znaków - czyli tablice kodowania
%pierwsze 32 znaki to .notdef
%litera A to /A a litera ma³e c to /c a du¿e Ê to /Eogonek
] def

tworzymu definicje fontu:

/Courier findfont
dup length dict begin
{1 index /FID ne {def} {pop pop} ifelse} forall
/Encoding ISOLatin2Encoding def currentdict end
/Courier-L2 exch definefont pop

A tak siê z niego korzysta

/Courier-L2 findfont 16 scalefont setfont
108 450 moveto (Grande Valse Brillante) show
/Courier-L2 findfont 12 scalefont setfont
72 396 moveto (Korzysztasz) show

2)

Trzeba stworzyæ definicjê fontu najpeliej Type3:
Odsy³am do dokumentacji
http://www.adobe.com/products/postscript/pdf... przyk³ad 5.6
gdy¿ sprowadza siê to do twzorzenia kroju od podstaw.

Hola

> Trzeba stworzya definicje fontu najpeliej Type3:
> Odsy3am do dokumentacji
> http://www.adobe.com/products/postscript/pdf... przyk3ad 5.6
> gdy? sprowadza sie to do twzorzenia kroju od podstaw.

czyli nie ma gotowych fontów? po za tym te 256 to troszke malo. nie ma
jakis unikodow? w koncu chinskich znaczkow jest jakies 10tys.

> czyli nie ma gotowych fontów? po za tym te 256 to troszke malo. nie ma
> jakis unikodow? w koncu chinskich znaczkow jest jakies 10tys.

Gotowe fonty? S±. Jak najbardziej. najprostszy sposób to wzi±æ TTF i
przerobiæ na Type3.
Ale na powa¿nie idea fontów to taka, ¿e oddzielamy sposób rysowania od
sprzêtu czyli urz±dzenie rysuj±ce maj±c standardowe fonty (wbudowane) stara
siê namalowaæ to co zawiera plik.
Postscript to taki jêzyk programowania drukarek. O tyle fajny, ¿e posiada
funkcje i inne elementy ale nie posiada
zmiennych symbolicznych tylko stos (mo¿e kilka).

G³ówny problem z polskimi znaczkami polega na tym, ¿e w miejsce ³ jest znak
/threesuperior zamiast /lstroke i trzeba tylko w przypadku podmiany tablicy
kodowania w miejsce odpowiednie podstawiæ inny znak. Tworzenie w³asnych
fontów od podstaw lub korzystanie z fontów ³adowalnych (np w³a¶nie poprzez
Type3) jest ostateczno¶ci± poniewa¿ opis fontu jest do¶æ du¿y (trzeba by
taki blok skompresowaæ) w stosunku do tre¶ci.

Je¶li chodzi o unicode - osobi¶cie nie u¿ywa³em. Nie potrzebowa³em mieszaæ
kilku znaków z ró¿nego typu kodowania w jednym wyrazie. Ale jest przyk³ad w
rozdziale 5.11

natomiast tablica z fontami zawiera o wiele wiêcej ni¿ 256 znaków. Mo¿na
utworzyæ wektor kodowania w którym znaki od 1-32 bêd± literami innego
alfabetu.

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk

Dnia 13-04-2007, pia o godzinie 17:25 +0200, Hola napisal(a):

> jak ustawic polska czcionke w postscript?

Jesli pod Linuxem, to proponuje uzyc biblioteki libgnomeprint albo
libpaps. One co prawda maja rozbudowane zaleznosci od innych bibliotek,
ale wraz z tymi zaleznosciami zalatwiaja zlozone sprawy, których
implementowanie od nowa byloby bardzo pracochlonne (dopasowywanie
fontów, osadzanie fontów TTF w postscripcie, wybór glifów z fontów
na podstawie unikodowego tekstu, kerning itp.).

--
__("< Marcin Kowalczyk
\__/ qrczak@knm.org.pl

Hola

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk napisaÅ?(a):
> Dnia 13-04-2007, piÄ? o godzinie 17:25 +0200, Hola napisaÅ?(a):

> JeÅ?li pod Linuxem, to proponujÄ? użyÄ? biblioteki libgnomeprint

ale ja mam źródÅ?o angielskie i muszÄ? spolszczyÄ? program w PS

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk

Dnia 25-04-2007, sro o godzinie 00:17 +0200, Hola napisal(a):

> ale ja mam zródlo angielskie i musze spolszczyc program w PS

Mozna obejrzec programy ogonkify i pocesti.

Ale to bedzie raczej szykowanie protezy niz porzadne rozwiazanie.

--
__("< Marcin Kowalczyk
\__/ qrczak@knm.org.pl