Prawo komputerowe

javacoder1

3/4/2007 11:34:00 PM

Czy jezeli prowadzac firme zlece komus napisanie programu (wraz z
kodem zródlowm i przekazaniem praw), który zostanie napisany z
wykorzystaniem komercyjnego visual studio to czy musze interesowac sie
tym czy ktos zrobil to na legalnej wersji visual studio?
Pytam bo jezeli bede ten program potem sprzedawal i podczas jakiejs
kontroli ktos zapyta jak ja to napisalem (a ja nie mam licencji na
visual studio) to bede sie tlumaczyl ze kupilem od tego a tego goscia
czy firmy. I czy to wystarczy zeby byc w porzadku wobec prawa?

9 Answers

Sebastian Kaliszewski

Lepiej stytaj na pl.soc.prawo

pzdr
\SK

Pawel Kierski

coder w wiadomo?ci <1173051265.149449.323280@j27g2000cwj.googlegroups.com> pisze:
> Czy je?eli prowadz?c firme zlece komu? napisanie programu (wraz z
> kodem ?ród3owm i przekazaniem praw), który zostanie napisany z
> wykorzystaniem komercyjnego visual studio to czy musze interesowaa sie
> tym czy kto? zrobi3 to na legalnej wersji visual studio?
> Pytam bo je?eli bede ten program potem sprzedawa3 i podczas jakiej?
> kontroli kto? zapyta jak ja to napisa3em (a ja nie mam licencji na
> visual studio) to bede sie t3umaczy3 ?e kupi3em od tego a tego go?cia
> czy firmy. I czy to wystarczy ?eby bya w porz?dku wobec prawa?

Je?li kupi3e? od firmy (wystarczy jednoosobowa dzia3alno?a
gospodarcza), to w zasadzie nie powinno Cie interesowaa. Je?li od
osoby fizycznej na umowe o dzie3o - raczej te?. Je?li na umowe
zlecenie, to nie pamietam. A je?li na etat - to Ty jeste? zobowi?zany
do dostarczenia narzedzi. To tak w du?ym przybli?eniu, lepiej zapytaa
prawników.

--
Pawe3 Kierski
news@pkierski.net

Wiktor S.

> [...]
> wykorzystaniem komercyjnego visual studio to czy musze interesowaa sie
> tym czy kto? zrobi3 to na legalnej wersji visual studio?

Nie obchodzi cie to. Je?li pracowa3 na piratach, to jest JEGO wina ?e u?ywa3
pirackiego softu, ale w ?aden sposób nie dotyka to legalno?ci napisanego
programu, wiec ciebie w ogóle nie dotyczy.

Inaczej: wyobra?my sobie, ?e TY u?ywasz pirackiego VS do napisania sobie
programu.
Jeste? wtedy winny spiracenia VS, ale sam napisany program jest mimo
wszystko twój, i jest legalny - tylko twoje VS nie by3o.

Ogólnie, nielegalne jest u?ywanie pirata, ale wszelka praca wykonana na
nielegalnym oprogramowaniu jest mimo to czysta.

--
Azarien

Any User

> [...]
>
> Ogólnie, nielegalne jest u?ywanie pirata, ale wszelka praca wykonana na
> nielegalnym oprogramowaniu jest mimo to czysta.

W czasach Delphi 3, Borland (lub kto? w jego imieniu, nie pamietam ju?)
udowodni3 jakiej? firmie nielegalne korzystanie z Delphi 3 Client/Server
Suite do zrobienia komercyjnej aplikacji, po czym aplikacja musia3a
zostaa wycofana ze sprzeda?y. Szczegó3ów nie pamietam, ale
zainteresowani mog? sobie poszukaa.

--
Wiecej na ten temat przeczytasz w moim blogu:
http://pracownik.bl...

pdemb

Any User <zwykly@uzytkownik.pl> writes:

[...]

> [...]
> aplikacja musia3a zostaa wycofana ze sprzeda?y. Szczegó3ów nie
> pamietam, ale zainteresowani mog? sobie poszukaa.

Warto dodaa, ?e nawet samo posiadanie pude3kowej wersji produktu nie
jest jeszcze równoznaczne z jego legalnym u?ytkowaniem.

Przyk3adowo: posiadana przeze mnie licencja na Windows NT 4.0
zabrania u?ytkowania tego systemu w sposób zdalny, czyli gdybym
w czasie opracowywania oprogramowania uruchomi3 sobie na tym Windows
serwer VNC i po3?czy3 sie ze zdalnego komputera, to ju? by3oby
to naruszenie zasad licencjonowania narzedzia.

--
http://www.piotr.dembin...

Grzesiek G.

Piotr Dembinski napisa3(a):
> [...]
> serwer VNC i po3?czy3 sie ze zdalnego komputera, to ju? by3oby
> to naruszenie zasad licencjonowania narzedzia.

Czy to nie paranoja?:-)
Id?c dalej - licencja dopuszcza korzystanie z tego NT przez wielu
u?ytkowników. Gdyby? zamiast VNC posadzi3 przed kompem kolege i mówi3 mu
przez telefon co ma robia, to te? by3aby praca zdalna, a zatem
naruszenie licencji:-)...
A jakby? pod3?czy3 do tego komputera mysz i klawiature bezprzewodow?, to
te? jest to praca zdalna.

Ciekawe, czy M$ próbowa3 zaskar?ya przypadek z VNC (tudzie? innymi tego
typu programami) i z jakim skutkiem. Przyznam, ?e sam kiedy? u?ywa3em PC
Duo i ani nie przysz3o mi do g3owy, ?e robie co? nielegalnie.

Grzesiek G.
Odpowiadaj?c usun spamerom_nie z adresu

Slawek

Wiktor S. napisa3(a):

> [...]
>
> Ogólnie, nielegalne jest u?ywanie pirata, ale wszelka praca wykonana na
> nielegalnym oprogramowaniu jest mimo to czysta.

Ogólnie rzecz bior?c zgadzam sie z przedmówcami ale ... Je?li do
napisania programu u?yto jakich? bibliotek/komponentów do których autor
(firma która pisa3a soft) nie mia3a prawa, to czy aby na pewno zwalnia
mnie to z odpowiedzialno?ci za fakt u?ywania nielegalnych komponentów?
Konkretny (fikcyjny) przyk3ad:
Firma napisa3a soft, którego cze?ci? jest raportowanie. Wyniki mog? bya
prezentowane na ekranie i zapisywane do popularnych formatów MS Word i
MS Excel. Ty jako u?ytkownik nie wiedzia3e?, ?e razem z programem który
kupi3e? jest dostarczany kawa3ek pakietu MS Office, ale czy na pewno
jeste? zwolniony z odpowiedzialno?ci za to, to ju? nie jestem taki pewny.
Moim zdaniem jest to nielegalne i Ty jeste? za to odpowiedzialny. Mo?esz
co najwy?ej dochodzia swoich racji na drodze cywilnej w s?dzie od firmy
która sprzeda3a Ci soft twierdz?c, ?e ma pe3ne prawa do ka?dego z jej
elementów. Poniewa? nie jestem prawnikiem, wiec radzi3bym jeszcze
zapytaa na jakiej? grupie albo forum po?wieconej prawu, ale sam powiedz
czy to nie jest logiczne.

pozdrawiam,
S3awek

Pawel Kierski

Grzesiek G. w wiadomo?ci <esm9l4$295$1@news.onet.pl> pisze:
[...]
> Czy to nie paranoja?:-)

Nie. Po prostu ma3o kto pamieta, ?e poprawnym terminem na "sprzeda?
programu", jest "udzielenie licencji na u?ytkowanie". Taka licencja ma
zazwyczaj ograniczenia, choaby w liczbie jednoczesnych u?ytkowników.

> [...]
> naruszenie licencji:-)...
> A jakby? pod3?czy3 do tego komputera mysz i klawiature bezprzewodow?, to

Od tego jest albo dobra licencja, która definiuje, co to jest praca
zdalna w rozumieniu tej licencji. Albo s?d, który rozs?dzi ewentualny
spór.

> Ciekawe, czy M$ próbowa3 zaskar?ya przypadek z VNC (tudzie? innymi tego
> typu programami) i z jakim skutkiem. Przyznam, ?e sam kiedy? u?ywa3em PC
> Duo i ani nie przysz3o mi do g3owy, ?e robie co? nielegalnie.

W Stanach jest jeszcze dodatkowo ogólna zasada "fair use". Czyli
dozwolone jest to, co nie wyrz?dza szkody licencjonodawcy. W
szczególno?ci kontynentalna instytucja "dozwolonego u?ytku" tam jest w
sporej cze?ci za3atwiana w3a?nie przez "fair use". Pisze tu pewnie
mocno nieprecyzyjnie, ale chcia3em pokazaa, jak ró?nie wygl?daj? ró?ne
przypadki.

--
[...]

"Grzesiek G." <gruza@spamerom_nie.priv4.onet.pl> writes:

[...]

> Czy to nie paranoja?:-)

Smutna rzeczywisto?a. Jak kto? tu ju? napisa3, zapewne sprawe mo?na
rozwi?zaa przy u?yciu koncepcji 'fair use'.

Innym ciekawym przypadkiem jest licencja na u?ytkowanie pude3kowej
wersji Windows, która zezwala na odsprzeda? licencji, ale jedynie
pierwotnemu u?ytkownikowi produktu :>

--
http://www.piotr.dembin...